Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo procesów przeładunkowych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, analizy ryzyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ma wiedzę, zna i potrafi dobrać oraz ocenić skuteczność metod, środków i urządzeń lub instalacji zabezpieczających, przed działaniem innych czynników fizycznych lub mechanicznych w urządzeniach przeładunkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Klayfikacja zabezpieczeń technicznych systemów przeładunkowych. Konstrukcja wybranych ograniczników (obciążenia, ruchów roboczych). | 2 |
T-P-2 | Projekt wybranego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. Koncepcja, podstawowe obliczenia, dobór elemntów, rysunek ofertowy. | 12 |
T-P-3 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy przeładunkowe. Technologie przeładunku. Urządzenia przeładunkowe: dźwignice, przenośniki, rurociągi. Napędy urządzeń przeładunkowych. | 6 |
T-W-2 | Identyfikacja zagrożeń w procesach przeładunkowych. Systemy zabezpieczeń stosowane w urządzeniach przeładunkowych. Wypadki podczas operacji przeładunkowych. Badania niezawodności i ocena ryzyka w transporcie przemysłowym. Podstawy projektowania układów zabezpieczeń. | 7 |
T-W-3 | Zaliczenia | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad opracowaniem projektu. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczeń. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzona w trakcie zajęć projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia w trakcie semestru. Ocena i zaliczenie projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-09_W01 Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych. | BTE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
BTE_1A_D2-09_W02 Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków. | BTE_1A_W12, BTE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-09_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | BTE_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-1 |
BTE_1A_D2-09_U02 Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | BTE_1A_U03, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-3 | S-1 |
BTE_1A_D2-09_U03 Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy. | BTE_1A_U06, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-09_K01 Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | BTE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-3 | S-1 |
BTE_1A_D2-09_K02 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | BTE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-P-2 | M-3 | S-1 |
BTE_1A_D2-09_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | BTE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-09_W01 Ma wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń procesów przeładunkowych. | 2,0 | Student nie umie dokonać identyfikcji zagrożeń charakterystycznych dla systemów technicznych. |
3,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla systemów technicznych. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować. | |
4,5 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. | |
5,0 | Student zna podstawowe zagrożenia charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie je scharakteryzować oraz ocenić ich wpływ. Umie identyfikować zagrożenia dla nowych rozwiązań technicznych systemów przeładunkowych. | |
BTE_1A_D2-09_W02 Zna typowe techniki zabezpieczeń stosowanych w technice przeładunków. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zabezpieczeń stosowanych w technice. |
3,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. | |
3,5 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma podsatwową wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. | |
4,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. | |
4,5 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. | |
5,0 | Student zna podstawowe zabezpieczenia stosowane w technice przeładunkowej. Ma wiedzę na temat fukcjonowania urządzeń przeładunkowych. Zna podstawowe zagrożenia związane z urządzeniami przeładunkowymi. Zna inne sposoby ograniczania wpływu zagrożeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-09_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeŁ w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie potrafi pozyskiwać informacji z dostępnych źródeł w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych. |
3,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury w zakresie bezpieczeństwa systemów technicznych. | |
3,5 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji. | |
4,5 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie. | |
5,0 | Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i innych właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. Potrafi dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski | |
BTE_1A_D2-09_U02 Potrafi zaprojektować prosty układ zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować prostego zabezpieczenia technicznego. |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego. | |
3,5 | Potrafi w dostatecznym stopniu podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego i opracować projekt. | |
4,0 | Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt i omówić wnioski. | |
4,5 | Potrafi podać sposób rozwiązania prostego zabezpieczenia urządzenia przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
5,0 | Potrafi podać sposób rozwiązania kilku zabezpieczeń urządzeń przeładunkowego, opracować projekt, omówić wnioski i zaproponować rozwiązanie alternatywne. | |
BTE_1A_D2-09_U03 Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych oraz ogólne zasady zmniejszenia redukcji wpływu zagrożeń w środowisku pracy. | 2,0 | Nie zna podstawowych zagrożeń techicznych. |
3,0 | Zna podstawowe zagrożenia techniczne związane z funcjonowaniem procesów przeładunkowych. | |
3,5 | Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,0 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. | |
4,5 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń. | |
5,0 | Zna typowe i nietypowe czynniki i rodzaje zagrożeń charakterystyczne dla procesów przeładunkowych. Umie działać na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu zagrożeń w zakresie funkcjonowania urządzeń przeładunkowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-09_K01 Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi współpracować w zespole i jest świadom ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania | |
BTE_1A_D2-09_K02 Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | 2,0 | Nie jest wrażliwy na występujące zagrożenia techniczne. |
3,0 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa ze strony systemów technicznych. | |
3,5 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. | |
4,0 | Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka. | |
4,5 | Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego. Ma świadomość związanego z nimi ryzyka. | |
5,0 | Jest szczególnie wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa procesu przeładunkowego i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. Posiada umiejętność krytycznej oceny zastosowanych rozwiązań zabezpieczeń urządzenia przeładunkowego. | |
BTE_1A_D2-09_K03 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Nie rozumie społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa procesów przeładunkowych. |
Literatura podstawowa
- Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
- Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007
- PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka, PKN, 2011
- PKN, PN-EN 983+A1:2008 Bezpieczeństwo maszyn - Wymagania bezpieczeństwa dotyczące układów hydraulicznych i pneumatycznych i ich elementów - Pneumatyka, PKN, 2008
- PKN, PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - OcenPN-EN 60204-32:2004 Bezpieczeństwo maszyn - Wyposażenie elektryczne maszyn - Część 32: Wymagania dotyczące urządzeń dźwignicowych, PKN, 2004
Literatura dodatkowa
- Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009