Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów offshore:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo obiektów offshore | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z fizyki i chemii. |
W-2 | Podstawowe wiadomości z fizyki, chemii, inżynierii bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie systemów bezpieczeństwa obiektów offshore zgodnie z typem tj. ze specyfiką wybranej jednostki | 12 |
T-P-2 | prezentacja projektów, dyskusja i zaliczenie ustne | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające. | 2 |
T-W-3 | Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne. | 2 |
T-W-4 | Produkcja obiektów offshore - nadzór i ubezpieczenia | 2 |
T-W-5 | Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu. | 2 |
T-W-6 | Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu. | 5 |
T-W-7 | Powtórzenie materiału | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-P-2 | Nauka własna | 10 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Nauka własna | 20 |
A-W-3 | Egzamin pisemny | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, prezentacje multimodalne, wykonywanie i prezentacja projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena ustnej prezentacji projektu, Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C30_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych. Ma wiedzę na temat projektowania obiektów offshore, posiada wiedzę na temat specyfiki obiektów offshore w zależności od typu obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Posiada wiedzę na temat obiektów offshore stacjonarnych i pływających, lokalizacji i warunkóweksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne). Posiada wiedzę na temat nadzoru projektowego - konstrukcji, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń i systemów p/poż., antywybuchowych, antypirackich i antyterrorystycznych. Posiada wiedzę o produkcji obiektów offshore - nadzoru i ubezpieczenia. Posiada wiedzę na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu. Ma wiedzę na temat zagrożeń na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, na temat oceny ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu. | BTE_1A_W02, BTE_1A_W03, BTE_1A_W09, BTE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C30_U01 Student zna podstawowe pojęć, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore, podstawowe akty prawne, zna zasady projektowania obiektów offshore, zna zasady nadzoru projektowego i ubezpieczenia, eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. | BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C30_K01 Student potrafi zastosować wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. | BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C30_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych. Ma wiedzę na temat projektowania obiektów offshore, posiada wiedzę na temat specyfiki obiektów offshore w zależności od typu obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Posiada wiedzę na temat obiektów offshore stacjonarnych i pływających, lokalizacji i warunkóweksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne). Posiada wiedzę na temat nadzoru projektowego - konstrukcji, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń i systemów p/poż., antywybuchowych, antypirackich i antyterrorystycznych. Posiada wiedzę o produkcji obiektów offshore - nadzoru i ubezpieczenia. Posiada wiedzę na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu. Ma wiedzę na temat zagrożeń na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, na temat oceny ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C30_U01 Student zna podstawowe pojęć, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore, podstawowe akty prawne, zna zasady projektowania obiektów offshore, zna zasady nadzoru projektowego i ubezpieczenia, eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C30_K01 Student potrafi zastosować wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Rosochacki, Włodzimierz ; Siemionow, Jurij N. ; Hann, Mieczysław, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- JURIJ N. SEMENOV, Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom I. Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2003
- JURIJ N. SEMENOV, Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II. Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2004