Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i fizyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w zakresie bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy2
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy3
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B06_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii ogólnej i opisuje zależności pomiędzy budową a właściwościami chemicznymi materiałów i procesami jakimi mogą ulegać
BTE_1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać poprawnie doświadczenia, zinterpretować otrzymane wyniki oraz przedstawić w formie sprawozdania
BTE_1A_U09C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B06_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii ogólnej i opisuje zależności pomiędzy budową a właściwościami chemicznymi materiałów i procesami jakimi mogą ulegać
2,0
3,0Student posiada wiedzę z chemii ogólnej na poziomie podstawowym (zna podstawowe wzory pierwiastków i związków chemicznych, typy reakcji chemicznych, wiązań, typów związków organicznych i ich reaktywności, grupy funkcyjne)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać poprawnie doświadczenia, zinterpretować otrzymane wyniki oraz przedstawić w formie sprawozdania
2,0
3,0Poprawne (na poziomie podstawowym) wykonywanie doświadczeń. Pozytywne zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych na poziomie podstawowym, wyciągnięcie prawidłowych wniosków z obserwacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia, podstawy i zastosowania, Wyd. WNT, Warszawa, 2002
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, Wyd. PWN, Warszawa 2003, 2003
  3. G. Patrick, Krótkie wykłady. Chemia organiczna, Wyd. PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. L. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2004
  2. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy2
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy3
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B06_W01Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii ogólnej i opisuje zależności pomiędzy budową a właściwościami chemicznymi materiałów i procesami jakimi mogą ulegać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w zakresie bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy
T-W-5Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory
T-W-6Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii
T-W-7Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy
T-W-8Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy
T-W-9Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania
T-W-10Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne
T-W-11Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska
T-W-12Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)
T-W-13Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z chemii ogólnej na poziomie podstawowym (zna podstawowe wzory pierwiastków i związków chemicznych, typy reakcji chemicznych, wiązań, typów związków organicznych i ich reaktywności, grupy funkcyjne)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B06_U01Student potrafi wykonać poprawnie doświadczenia, zinterpretować otrzymane wyniki oraz przedstawić w formie sprawozdania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w zakresie bezpieczeństwa.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawne (na poziomie podstawowym) wykonywanie doświadczeń. Pozytywne zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych na poziomie podstawowym, wyciągnięcie prawidłowych wniosków z obserwacji.
3,5
4,0
4,5
5,0