Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii przetwórstw ryb i owoców morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii przetwórstw ryb i owoców morza
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu systematyki ryb, chemii żywności, ogólnej technologii żywności oraz technologii rybnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
C-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Optymalizacja technologii osmoaktywnych w przetwórstwie ryb2
T-L-2Technologia konserw z ryb i innych organizmów wodnych o zwiększonej wartości odżywczej2
T-L-3Projektowanie żywności przekąskowej z wykorzystaniem mięsa organizmów wodnych2
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków2
T-L-5Technologia żywności wygodnej1
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych1
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie1
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych2
T-L-9Produkcja wyrobów na bazie surimi1
T-L-10Technologia otrzymywania hydrolizatów białkowych1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce1
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego1
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego2
T-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym2
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego2
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim1
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności1
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym1
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym2
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiedzy przed zajęciami2
A-L-6Kontakt z nauczycielem poza wyznaczonymi godzinami zajęć.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4tibz_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu klasyczne i alternatywne technologie przetwarzania organizmów wodnych oraz wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4tibz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, potrafi organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji. Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego oraz potrafi opracować dokumentację technologiczną dotyczącą procedur produkcji produktów rybnych.
TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U13C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-1, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D4tibz_K01
Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego rozwiązywania problemow i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji związanych z relizacją zadań. Jest gotów do realizacji działań związanych z zachowaniem bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
TZZ_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-10M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4tibz_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu klasyczne i alternatywne technologie przetwarzania organizmów wodnych oraz wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej surowca ani sposobu jego przetworzenia. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca oraz metodę jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4tibz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, potrafi organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji. Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego oraz potrafi opracować dokumentację technologiczną dotyczącą procedur produkcji produktów rybnych.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D4tibz_K01
Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego rozwiązywania problemow i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji związanych z relizacją zadań. Jest gotów do realizacji działań związanych z zachowaniem bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Raul Perez Galvez, Jean-Pascal Berge, Utilization of Fish Waste, CRC Press Taylor & Francis Group, Corporate Blvd., Boca Raton, 2013
  2. Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006
  3. A. L . Brody and J. B . Lord (Eds.)., Developing New Food Products for a Changing Marketplace, CRC Press, 1999
  4. E.W. Lucas, L.W. Rooney (Eds.), Snack Food Processing, CRC Press LLC, Boca Raton, 2001

Literatura dodatkowa

  1. R. E. MARTIN, G. J. FLICK, C. E. Hebard, D. R. Ward, Chemistry and Biochemistry of Marine Food Products, AVI Publishing Comp., Westport, Connecticut, 1982
  2. Persian journal of seafood science and technology, Karaj: Sohrab Moini, Iran, ISSN: 2423-5644

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Optymalizacja technologii osmoaktywnych w przetwórstwie ryb2
T-L-2Technologia konserw z ryb i innych organizmów wodnych o zwiększonej wartości odżywczej2
T-L-3Projektowanie żywności przekąskowej z wykorzystaniem mięsa organizmów wodnych2
T-L-4Technologia krakersów rybnych - keropoków2
T-L-5Technologia żywności wygodnej1
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych1
T-L-7Wykorzystanie rybnych surowców o obniżonej przydatności technologicznej w przetwórstwie1
T-L-8Wykorzystanie transglutaminazy do wytwarzania nowych produktów z wykorzystaniem organizmów wodnych2
T-L-9Produkcja wyrobów na bazie surimi1
T-L-10Technologia otrzymywania hydrolizatów białkowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce1
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego1
T-W-3Żywność tradycyjna i regionalna pochodzenia wodnego2
T-W-4Charakterystyka produktów tradycyjnych i regionalnych oraz innowacyjnych znajdujących się na rynku polskim, UE i światowym2
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego2
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim1
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności1
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym1
T-W-9Wykorzystanie transglutaminazy w przemyśle rybnym2
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiedzy przed zajęciami2
A-L-6Kontakt z nauczycielem poza wyznaczonymi godzinami zajęć.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4tibz_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu klasyczne i alternatywne technologie przetwarzania organizmów wodnych oraz wiedzę o żywności tradycyjnej i innowacyjnej w skali lokalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
C-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-6Rynek azjatycki jako przykład i źródło nowych produktów na rynku europejskim
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej surowca ani sposobu jego przetworzenia. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej surowca oraz sposoby jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć niektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca oraz metodę jego przetworzenia. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej surowca, metodę jego przetworzenia i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca rybnego w celu uzyskania właściwego produktu, jak również stworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4tibz_U01Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, potrafi organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania surowca rybnego celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji. Student potrafi wytworzyć nowe produkty z wykorzystaniem surowców odpadowych pochodzenia wodnego oraz potrafi opracować dokumentację technologiczną dotyczącą procedur produkcji produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U13Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania procedury produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych i zwierzęcych.
Cel przedmiotuC-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
C-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-L-5Technologia żywności wygodnej
T-L-6Żywność fortyfikowana z udziałem surowców pozyskiwanych z organizmów wodnych
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-7Globalizacja w przetwórstwie produktów rybnych, technologie i zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania surowca rybnego w celu tworzenia nowych produktów oraz kształtowania żywności nowej generacji i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D4tibz_K01Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego rozwiązywania problemow i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji związanych z relizacją zadań. Jest gotów do realizacji działań związanych z zachowaniem bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy na temat klasycznych technologii przetwarzania ryb i owoców morza
C-2Poznanie innowacyjnych technologii przetwarzania organizmów wodnych i surowców o obniżonej przydatności technologicznej
C-3Projektowanie innowacyjnej i funkcjonalnej żywności z wykorzystaniem surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka przemysłu rybnego w Polsce
T-W-2Opcjonalne źródła surowców dla przemysłu rybnego
T-W-8Optymalizacja procesów technologicznych wykorzystywanych w przetwórstwie rybnym
T-W-5Zasady rejestracji i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego
T-W-10Projektowanie żywności wygodnej, funkcjonalnej i fortyfikowanej na bazie surowców pochodzenia wodnego
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i produkcyjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-5Ocena formująca: Wykonywanie załozonych zadań
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.