Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Alergie pokarmowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie pokarmowe
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, podstawy żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.2
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.2
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na orzechy i soi.2
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.2
T-L-10Substancje dodatkowe o właściwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.2
20
wykłady
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.2
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje z nauczyielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów w zależności od występującej alergii pokarmowej.
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_W02
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-10M-2, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-10M-2, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-10M-2, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_W02
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1tr_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Dzieniszewski J., Alergie pokarmowe, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2004
  2. Gaby Schwarz, Sonja Carlsson, Alergie pokarmowe., PZWL, Warszawa, 2003, ISBN: 8320027993
  3. Sakina Shikari Bajowala, Alergie i nietolerancje pokarmowe, Wydawnictwo Vital, Warszawa, 2020, ISBN: 9788381684996
  4. Maciej Kaczmarski, Elżbieta Korotkiewicz-Kaczmarska, Anna Bobrus-Chociej., Aspekty epidemiologiczne, kliniczne i społeczne alergii pokarmowej. CzIII. Aspekty społeczne alergii pokarmowej, Przeglad Pediatryczny, 2009, Vol. 39 Issue 2, p139-142

Literatura dodatkowa

  1. Scott H. Sicherer, Hugh A.Sampson, Food allergy, Journal of Allergy and Clinical Immunology, 2010, Volume 125, Issue 2, Supplement (2):116-S125
  2. H. Scott Sicherer, Food allergy, The Lancet, 2002, Volume 360, Issue 9334, Pages 701-710
  3. Julie Wang, Hugh A. Sampson, Food allergy, Journal of Clinical Investigation, 2011, 121(3):827-835

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.2
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.2
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na orzechy i soi.2
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.2
T-L-10Substancje dodatkowe o właściwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.2
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje z nauczyielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1tr_W02Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-L-10Substancje dodatkowe o właściwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1tr_U02Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-L-10Substancje dodatkowe o właściwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1tr_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-L-10Substancje dodatkowe o właściwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.