Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia spożywczych produktów fermentowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia spożywczych produktów fermentowanych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 4,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne1
T-L-2Właściwości fermentacyjne i ocena aktywności Saccharomyces cerevisae.3
T-L-3Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-4Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.1
T-L-6Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.3
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-9Produkcja wina owocowego2
T-L-10Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.2
T-L-11Produkcja octów owocowych.2
T-L-12Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych2
T-L-13Ocena jakości kiszonek1
T-L-14Produkcja fermentowanych sosów rybnych2
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina, miodu pitnego i octu.2
T-L-16Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Produkcja drożdży prasowanych.1
T-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.2
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.2
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.1
T-W-9Browarnictwo2
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.3
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-13Zadania dla przemysłu spirytusowego w Polsce- produkcja bioetanolu.2
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium15
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu35
A-W-4Analiza wskazanej literatury31
A-W-5Udział w egzaminie2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08C-1T-W-9, T-W-8, T-W-15, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-6, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U04C-1T-L-3, T-L-13, T-L-15, T-L-16, T-L-11, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-14, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01C-1T-L-3, T-L-13, T-L-15, T-L-16, T-L-11, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-14, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
  3. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. Gniewosz M., Lipińska E., Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013
  5. Błaszczyk M., Goryluk-Salmonowicz A., Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  6. Bednarski W., Pietkiewicz J. J., Biotechnologia żywności dla dietetyków. Aspekty technologiczne i żywieniowe, Legnica, 2018
  7. Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności. Tom 2, PWN, Warszawa, 2018
  8. Margalit Yair, Technologia produkcji wina, Powszechne Wydawnictwo Rolne i Leśne, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, SIGMA-NOT Spółka z o.o., Warszawa, ISSN 0137-2645, e-ISSN 2449-9552
  2. ALCOHOL, Elsevier, USA, ISSN: 0741-8329
  3. Długoński J., Biotechnologia drobnoustrojów w laboratorium i w praktyce. Teoria. ćwiczenia i pracownie specjalistyczne., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
  4. Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne1
T-L-2Właściwości fermentacyjne i ocena aktywności Saccharomyces cerevisae.3
T-L-3Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-4Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.1
T-L-6Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.3
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-9Produkcja wina owocowego2
T-L-10Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.2
T-L-11Produkcja octów owocowych.2
T-L-12Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych2
T-L-13Ocena jakości kiszonek1
T-L-14Produkcja fermentowanych sosów rybnych2
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina, miodu pitnego i octu.2
T-L-16Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Produkcja drożdży prasowanych.1
T-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.2
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.2
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.1
T-W-9Browarnictwo2
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.3
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-13Zadania dla przemysłu spirytusowego w Polsce- produkcja bioetanolu.2
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium15
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu35
A-W-4Analiza wskazanej literatury31
A-W-5Udział w egzaminie2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
TZZ_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-9Browarnictwo
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.
T-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_U01W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-3Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-13Ocena jakości kiszonek
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina, miodu pitnego i octu.
T-L-16Zaliczenie
T-L-11Produkcja octów owocowych.
T-L-10Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-4Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-2Właściwości fermentacyjne i ocena aktywności Saccharomyces cerevisae.
T-L-14Produkcja fermentowanych sosów rybnych
T-L-12Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-9Produkcja wina owocowego
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-6Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-3Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-13Ocena jakości kiszonek
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina, miodu pitnego i octu.
T-L-16Zaliczenie
T-L-11Produkcja octów owocowych.
T-L-10Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-4Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-2Właściwości fermentacyjne i ocena aktywności Saccharomyces cerevisae.
T-L-14Produkcja fermentowanych sosów rybnych
T-L-12Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-9Produkcja wina owocowego
T-L-8Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-6Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-5Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu