Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność tradycyjna i regionalna w żywieniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność tradycyjna i regionalna w żywieniu | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-2 | Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-3 | Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-4 | Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-5 | Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-6 | Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-7 | Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji. | 2 |
T-L-8 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych. | 3 |
T-W-2 | Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych. | 2 |
T-W-3 | Regionalne produkty w Polsce i Europie. | 5 |
T-W-4 | Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej. | 2 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych. | 2 |
T-W-6 | Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej. | 2 |
T-W-7 | Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona. | 2 |
T-W-8 | zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-L-4 | analiza literatury | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności. |
M-5 | Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. | TZZ_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | TZZ_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne., PWN, Warszawa, 2009
- Gąsiorowski M., O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia., Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005
- Dolatowski Z.J., Kołożyn-Krajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka., PTTŻ, Kraków, 2008
- Jąder K., Wawrzyniak J., Produkty regionalnego pochodzenia na rynku artykułów żywnościowych, Wyd.AR, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659
- czasopismo PTTŻ, ŻYWNOŚĆ. NAUKA. TECHNOLOGIA. JAKOŚĆ, http://wydawnictwo.pttz.org/