Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność funkcjonalna i dietetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność funkcjonalna i dietetyczna | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia żywienia, dietetyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce | 1 |
T-L-2 | Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-3 | Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych | 2 |
T-L-4 | Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-5 | Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-6 | Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-7 | Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produkt ow funkcjonalnych | 2 |
T-L-8 | zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie | 2 |
T-W-2 | Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej | 2 |
T-W-3 | Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej | 2 |
T-W-4 | Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym | 2 |
T-W-5 | Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie. | 2 |
T-W-6 | Żywność niskoenergetyczna | 2 |
T-W-7 | Żywność wysokobłonnikowa | 2 |
T-W-8 | Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych | 2 |
T-W-9 | Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia | 2 |
T-W-10 | zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Analiza literatury | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów |
M-5 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | TZZ_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | TZZ_1A_U12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | 2,0 | Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | |
3,5 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | |
4,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | |
4,5 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | |
5,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz nie potrafi ocenić ich wartości odżywczej. |
3,0 | Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dostetcznym stopniu. | |
3,5 | Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dostatecznym stopniu. | |
4,0 | Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dobrym stopniu. | |
4,5 | Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dobrym stopniu. | |
5,0 | Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w bardzo dobrym stopniu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Nie jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. |
3,0 | Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | |
3,5 | Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,0 | Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,5 | Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | |
5,0 | Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w bardzo dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Świderski H. (red.), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2018
- Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Wyd. PWN, Warszawa, 2011
- Wieczorek-Chełmińska Z. (red.), Nowoczesna dietetyczna książka kucharska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Przemysł Spożywczy, http://przemyslspozywczy.eu/
- czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659