Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych wybranymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetyczne organizmu.2
T-L-5Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.2
T-L-6Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisach własnych.2
T-L-7Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentó. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-8Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-10Ocena wartości odżywczej iet alternatywnych2
T-L-11Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej z uwzględnieniem bioaktynych składników2
T-L-12Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-13Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-14Zaliczenie przedmiotu4
30
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na wybórżywienia. Etapy rozwoju nauki o żywieniu. Współczesne problemy żywieniowe świata.4
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka2
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka2
T-W-4Żywność jakoźródło węglowodanów w żywieniu człowikea2
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka2
T-W-6Woda pitna, woda mineralna, woda ustrojowa. Odwodnienie2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach. Źródła w żywnośći.4
T-W-8Składniki mineralne. Źródła w żywności. Równowaga kwaowo-zasadowa2
T-W-9Żywność funkcjonalna2
T-W-10Bioajtywne składniki diety2
T-W-11Wartość odżywcza 12 grup produktów spożywczych2
T-W-12Alternatywne sposoby odżywiania2
T-W-13Wpływ żywienia człowieka na stan odżywienia2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3studiowanie literatury5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
TZZ_1A_W21, TZZ_1A_W06C-2, C-1T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-L-12, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12C-2, C-1T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-12, T-L-13M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-12, T-W-5, T-L-13M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd PWN, W-wa, 2010
  2. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2010
  3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  4. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
  5. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
  6. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2017, 2

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/
  3. czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Warszawa, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych wybranymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetyczne organizmu.2
T-L-5Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.2
T-L-6Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisach własnych.2
T-L-7Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentó. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-8Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-10Ocena wartości odżywczej iet alternatywnych2
T-L-11Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej z uwzględnieniem bioaktynych składników2
T-L-12Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-13Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-14Zaliczenie przedmiotu4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na wybórżywienia. Etapy rozwoju nauki o żywieniu. Współczesne problemy żywieniowe świata.4
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka2
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka2
T-W-4Żywność jakoźródło węglowodanów w żywieniu człowikea2
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka2
T-W-6Woda pitna, woda mineralna, woda ustrojowa. Odwodnienie2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach. Źródła w żywnośći.4
T-W-8Składniki mineralne. Źródła w żywności. Równowaga kwaowo-zasadowa2
T-W-9Żywność funkcjonalna2
T-W-10Bioajtywne składniki diety2
T-W-11Wartość odżywcza 12 grup produktów spożywczych2
T-W-12Alternatywne sposoby odżywiania2
T-W-13Wpływ żywienia człowieka na stan odżywienia2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3studiowanie literatury5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-8Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-L-11Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej z uwzględnieniem bioaktynych składników
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych wybranymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetyczne organizmu.
T-L-5Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.
T-L-6Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisach własnych.
T-L-7Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentó. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-10Ocena wartości odżywczej iet alternatywnych
T-W-1Czynniki wpływające na wybórżywienia. Etapy rozwoju nauki o żywieniu. Współczesne problemy żywieniowe świata.
T-W-10Bioajtywne składniki diety
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka
T-W-8Składniki mineralne. Źródła w żywności. Równowaga kwaowo-zasadowa
T-W-6Woda pitna, woda mineralna, woda ustrojowa. Odwodnienie
T-W-4Żywność jakoźródło węglowodanów w żywieniu człowikea
T-L-12Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-W-11Wartość odżywcza 12 grup produktów spożywczych
T-W-9Żywność funkcjonalna
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach. Źródła w żywnośći.
T-W-2Bilans energetyczny organizmu człowieka
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-3Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_U01Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-8Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-L-11Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej z uwzględnieniem bioaktynych składników
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych wybranymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetyczne organizmu.
T-L-5Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.
T-L-6Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisach własnych.
T-L-7Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentó. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-10Ocena wartości odżywczej iet alternatywnych
T-L-12Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-L-13Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-3Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-8Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-L-11Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej z uwzględnieniem bioaktynych składników
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.
T-L-3Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych.
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych wybranymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetyczne organizmu.
T-L-5Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów.
T-L-6Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisach własnych.
T-L-7Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentó. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-10Ocena wartości odżywczej iet alternatywnych
T-L-12Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu człowieka
T-L-13Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-3Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.