Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu technologii żywności, dodatków do żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.1
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne2
T-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;3
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.2
T-L-5Wybrane metody ekstrakcji.3
T-L-6Inne metody immobilizacji.3
T-L-7Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych3
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.3
T-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.3
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.3
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).3
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.4
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie testu.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium7
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów3
A-W-4uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-3Ocena formująca: Kolokwium (test)
S-4Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-5Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_W01
Student zna i rozumie zakres nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
TZZ_1A_W04C-1T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U14C-1T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_K01
Student jest gotów do pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K03C-1T-L-1M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_W01
Student zna i rozumie zakres nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tzpw_K01
Student jest gotów do pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Dodatki funkcjonalne do żywności, Agro & Food Technology, Katowice, 1993
  2. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, warszawa, 2006
  3. Trziszka T., Oziembłowski M., New concepts in food evaluation. Nutraceuticals – Analyses – Consumer, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zuidam N.J., Nedovic V.A., Encapsulation Technologies for Active Food Ingredients and Food Processing, Springer, 2010
  2. Food Additives & Contaminants, Taylor & Francis Online, part A and part B

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.1
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne2
T-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;3
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.2
T-L-5Wybrane metody ekstrakcji.3
T-L-6Inne metody immobilizacji.3
T-L-7Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych3
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.3
T-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.3
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.3
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).3
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.4
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie testu.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium7
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów3
A-W-4uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-2tzpw_W01Student zna i rozumie zakres nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz narzędzi statystycznych stosowanych w naukach inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;
T-L-5Wybrane metody ekstrakcji.
T-L-6Inne metody immobilizacji.
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.
T-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-2tzpw_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U17Potrafi właściwie dobrać narzędzia do oceny opakowań i systemów pakowania surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;
T-L-5Wybrane metody ekstrakcji.
T-L-6Inne metody immobilizacji.
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-2tzpw_K01Student jest gotów do pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0