Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Enzymologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Enzymologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,50,50egzamin
laboratoriaL3 9 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, biologii i biotechnologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym.3
T-L-2Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych.2
T-L-3Kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-L-4Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. Kolokwium (test).2
9
wykłady
T-W-1Enzymy - podstawowe pojęcia i terminy. Kierunki wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii żywności.2
T-W-2Budowa enzymów. Centrum aktywne enzymu. Model tworzenia kompleksu substrat-enzym. Specyficzność substratowa katalizy enzymatycznej. Strategie katalityczne enzymów. Mechanizmy regulacji aktywności enzymatycznej. Kofaktory, grupy prostetyczne i koenzymy.1
T-W-3Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów. Czynniki regulujące kinetykę procesów enzymatycznych.1
T-W-4Kinetyka reakcji enzymatycznych. Energia aktywacji. Model Michaelisa-Menten. Stała Michaelisa Teoria Lineweavera – Burka. Jednostki aktywności enzymatycznej. Rodzaje inhibicji.2
T-W-5Sposoby regulacji aktywności enzymatycznej tzw. enzymów regulatorowych; odwracalna modyfikacja kowalencyjna, aktywacja proteolityczna, oddziaływania allosteryczne, wiązanie białek regulatorowych.1
T-W-6Źródła preparatów enzymatycznych. Produkcja enzymów, ich oczyszczanie oraz immobilizacja.1
T-W-7Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowywanie się do egzaminu6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolowium (test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B3_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane ze stosowaniem enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności.
TZZ_2A_W11C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B3_U01
Potrafi zastosować w praktyce enzymy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego i mikrobiologicznego w procesach technologicznych.
TZZ_2A_U15C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B3_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie nowych i innowacyjnych technologii w procesach produkcji i przetwarzania żywności.
TZZ_2A_K04C-1T-W-7M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B3_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane ze stosowaniem enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B3_U01
Potrafi zastosować w praktyce enzymy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego i mikrobiologicznego w procesach technologicznych.
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B3_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie nowych i innowacyjnych technologii w procesach produkcji i przetwarzania żywności.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berg J, Stryer L, Tymoczko J.L., BIOCHEMIA, PWN, Warszawa, 2005, Rozdzały: 8, 9, 10
  2. Stryer L., BIOCHEMIA, PWN, Warszawa, 1997
  3. Bartoszewska, Niziołek, Paszowski, Ćwiczenia z enzymologii i technik biochemicznych, SGGW, Warszawa, 2011
  4. Whitaker J.R. et al., Handbook of Food Enzymology, CRC Press, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Methods in Enzymology, PubMed

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym.3
T-L-2Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych.2
T-L-3Kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-L-4Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. Kolokwium (test).2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Enzymy - podstawowe pojęcia i terminy. Kierunki wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii żywności.2
T-W-2Budowa enzymów. Centrum aktywne enzymu. Model tworzenia kompleksu substrat-enzym. Specyficzność substratowa katalizy enzymatycznej. Strategie katalityczne enzymów. Mechanizmy regulacji aktywności enzymatycznej. Kofaktory, grupy prostetyczne i koenzymy.1
T-W-3Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów. Czynniki regulujące kinetykę procesów enzymatycznych.1
T-W-4Kinetyka reakcji enzymatycznych. Energia aktywacji. Model Michaelisa-Menten. Stała Michaelisa Teoria Lineweavera – Burka. Jednostki aktywności enzymatycznej. Rodzaje inhibicji.2
T-W-5Sposoby regulacji aktywności enzymatycznej tzw. enzymów regulatorowych; odwracalna modyfikacja kowalencyjna, aktywacja proteolityczna, oddziaływania allosteryczne, wiązanie białek regulatorowych.1
T-W-6Źródła preparatów enzymatycznych. Produkcja enzymów, ich oczyszczanie oraz immobilizacja.1
T-W-7Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowywanie się do egzaminu6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B3_W01Zna i rozumie zagadnienia związane ze stosowaniem enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg.
Treści programoweT-W-3Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów. Czynniki regulujące kinetykę procesów enzymatycznych.
T-W-5Sposoby regulacji aktywności enzymatycznej tzw. enzymów regulatorowych; odwracalna modyfikacja kowalencyjna, aktywacja proteolityczna, oddziaływania allosteryczne, wiązanie białek regulatorowych.
T-W-6Źródła preparatów enzymatycznych. Produkcja enzymów, ich oczyszczanie oraz immobilizacja.
T-W-4Kinetyka reakcji enzymatycznych. Energia aktywacji. Model Michaelisa-Menten. Stała Michaelisa Teoria Lineweavera – Burka. Jednostki aktywności enzymatycznej. Rodzaje inhibicji.
T-W-7Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju.
T-W-2Budowa enzymów. Centrum aktywne enzymu. Model tworzenia kompleksu substrat-enzym. Specyficzność substratowa katalizy enzymatycznej. Strategie katalityczne enzymów. Mechanizmy regulacji aktywności enzymatycznej. Kofaktory, grupy prostetyczne i koenzymy.
T-W-1Enzymy - podstawowe pojęcia i terminy. Kierunki wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii żywności.
T-L-1Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym.
T-L-2Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych.
T-L-3Kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-L-4Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. Kolokwium (test).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-1Ocena formująca: Kolowium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B3_U01Potrafi zastosować w praktyce enzymy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego i mikrobiologicznego w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U15Potrafi w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowywania metod uszlachetniania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg.
Treści programoweT-L-1Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym.
T-L-2Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych.
T-L-3Kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-L-4Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. Kolokwium (test).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolowium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B3_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie nowych i innowacyjnych technologii w procesach produkcji i przetwarzania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg.
Treści programoweT-W-7Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0