Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych.
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 0,50,50egzamin
wykładyW3 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość technologii spozywczych
W-2wiedza z inzynierii procesowej
W-3Znajomość zasad transportu wewnętrznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej1
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja2
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu AutoCAD2
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)1
12
wykłady
T-W-1Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-2Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-3Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-4Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto1
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-6Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zajec14
A-L-3przygotowanie do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_W08C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Dłuzewski, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., WNT, Warszawa, 1974, I
  2. Mieczysław Dłuzewski, Zarys Projektowania Zakładów Przemysłu Spożywczego, WNT, Warszawa, 1987, I
  3. Beata Bilska, Wiesława Grzesińska, Marzena Tomaszewska, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., SGGW, Warszawa, 2011, I

Literatura dodatkowa

  1. Barbara Koziorowska, Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, SGGW, Warszawa, 1998, I, Wydanie poszerzone dystrybuowane tylko drogą elektroniczną

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej1
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja2
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu AutoCAD2
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-2Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-3Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-4Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto1
T-W-5Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-6Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zajec14
A-L-3przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_W01Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_U01Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U07Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnej oceny jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0