Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Dietetyka w chorobach autoimmunologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka w chorobach autoimmunologicznych | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, podstawy żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób autoimmunologicznych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - przedstawienie regulaminu obowiązującego na zajęciach, warunków zaliczenia, przypomnienie obsługi programu komputerowego DietetykPro oraz podstaw dietetyki. Opracowanie jadłospisów dla osób chorych reumatoidalne zapalenie stawów. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na stwardnienie rozsiane. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie jadłospisów dla osób z cukrzycą typu 1. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na toczeń rumieniowanty. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie jadłospisów dla osób z łuszczycą. | 2 |
T-L-6 | Pacjent z chorobą autoimmunologiczną - od diagnostyki po dietę (analiza przypadku) | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Choroba autoimmunologiczna,czyli bunt systemu. | 2 |
T-W-2 | Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach autoimmunologicznych. | 2 |
T-W-3 | Suplementacja jako uzupełnienie zdrowego odżywiania. Stres, toksyny, infekcje - ich wpływ na choroby autoimmunologiczne. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_W02 Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z chorbami autoimmunologicznymi. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia ludzi z chorobami autoimmunologicznymi. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii w chorobach. | TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_U02 Potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobami autoimmunologicznymi. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z chorobami autoimmunologicznymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_W02 Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z chorbami autoimmunologicznymi. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia ludzi z chorobami autoimmunologicznymi. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii w chorobach. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu chorób autoimmunologicznych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z chorobami autimmunologicznymi. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu chorób autoimmunologicznych oraz postępowania i żywienia osób z z chorobami autimmunologicznymi. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresuchorób autoimmunologicznych oraz postępowania i żywienia osób z z chorobami autimmunologicznymi. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu chorób autoimmunologicznych oraz postępowania i żywienia osób z z chorobami autimmunologicznymi. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu chorób autoimmunologicznych oraz postępowania i żywienia osób z z chorobami autimmunologicznymi. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu chorób autoimmunologicznych oraz postępowania i żywienia osób z z chorobami autimmunologicznymi. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_U02 Potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobami autoimmunologicznymi. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować diety dla osób z chorobą autoimmunologiczną. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-7zc_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z chorobami autoimmunologicznymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Czekalska N., Ihnatowicz P., Ptak E., Choroby autoimmunologiczne, Wyd. Publicat, Poznań, 2017
- Gałęcka M., Dieta w chorobach autoimmunologicznych, PZWL, W-wa, 2017
- Nicole Schaenzler, Markus Breitenberger, Choroby autoimmunologiczne pod kontrolą, Azymut, 2020
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Forum Zaburzeń Metabolicznych, https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/index
- czasopismo, Nature, https://www.nature.com/subjects/autoimmune-diseases