Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową. |
W-3 | Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej |
W-4 | Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw oraz zbóż i innych produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego i ocena jakości wyrobu gotowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć. | 1 |
T-L-2 | Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu. | 3 |
T-L-3 | Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych. | 3 |
T-L-4 | Technologia produkcji dżemów. | 3 |
T-L-5 | Ocena jakości wybranych herbat i ich naparów. | 3 |
T-L-6 | Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i przecierowych i ocena ich jakości. | 3 |
T-L-7 | Technologia produkcji rogalików drożdżowych z dodatkiem warzyw. | 3 |
T-L-8 | Technologia produkcji bułek przennych. | 3 |
T-L-9 | Technologia produkcji makaronu z dodatkiem substancji barwiących. | 2 |
T-L-10 | Ocena fizykochemiczna i sensoryczna snaków. | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce - stan obecny, jego zadania i cel. | 2 |
T-W-2 | Składniki chemiczne i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw. | 2 |
T-W-3 | Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców roślinnych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka ziemniaka i jego zastosowanie w produkcji frytek i chipsów. | 2 |
T-W-5 | Technologia wybranych produktów kiszonych. | 2 |
T-W-6 | Technologia produkcji dżemów i marmolad. | 2 |
T-W-7 | Surowce oleiste i technologia produkcji oleju. | 2 |
T-W-8 | Technologia produkcji win, nalewek i miodów pitnych. | 2 |
T-W-9 | Technologia produkcji pieczywa pszennego i żytniego. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych. | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Analiza zalecanej literatury | 10 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_W01 Zna klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, rozumie zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców oraz ich znaczenie w procesach technologicznych. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_D20tzpw_W02 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D20tzpw_U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. | TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_W01 Zna klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, rozumie zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców oraz ich znaczenie w procesach technologicznych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych. | |
TZZ_1A_D20tzpw_W02 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | 2,0 | Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania. | |
TZZ_1A_D20tzpw_U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20tzpw_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. Cz I i II., WSE-H, Skierniewice, 2010
- Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2014
- Sobczyk A., Kaszuba J., Technologia zbóż., UR, Rzeszów, 2015
- Gawęcki J., Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2016
Literatura dodatkowa
- Flaczyk E., Górecka D., Korczak J., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., UP, Poznań, 2011
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, NOT-SIGMA, Warszawa