Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo surowców drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo surowców drobiowych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównanie przeydatności technologicznej części tuszek.3
T-L-3Wady tuszek drobiowych.3
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. porównanie jakościowe.3
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.3
T-L-7Zaliczenie1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.2
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego, charakterystyka ras i gatunków drobiu.3
T-W-3Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.4
T-W-4Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.3
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.2
T-W-6Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie, wybrane technologie przetworów drobiowych.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do każdego ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje6
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3
TZZ_1A_D3tiz_W02
Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_U01
Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
TZZ_1A_D3tiz_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wyprodukować podstawowe rodzaje przetworów drobiowych i dokonać ich oceny.
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18C-3T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności. Jjest gotów do samokształcenia się, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagoispodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowca oraz kierunkami jego zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TZZ_1A_D3tiz_W02
Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_U01
Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D3tiz_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wyprodukować podstawowe rodzaje przetworów drobiowych i dokonać ich oceny.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności. Jjest gotów do samokształcenia się, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. praca zbior. pod red. T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WN-T, Warszawa, 2004
  2. praca zbiorowa pod redakcją T. Smolińskiej i W. Kopcia, Przetwórstwo mięsa drobiu - podstawy biologiczne i technologiczne, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. praca zbior. pod red. J. Pikula, Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane artykuły, Polskie Drobiarstwo
  2. Wybrane artykuły, Poultry Science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównanie przeydatności technologicznej części tuszek.3
T-L-3Wady tuszek drobiowych.3
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. porównanie jakościowe.3
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.3
T-L-7Zaliczenie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.2
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego, charakterystyka ras i gatunków drobiu.3
T-W-3Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.4
T-W-4Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.3
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.2
T-W-6Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie, wybrane technologie przetworów drobiowych.4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do każdego ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje6
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego, charakterystyka ras i gatunków drobiu.
T-W-3Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagoispodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowca oraz kierunkami jego zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_W02Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-W-4Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.
T-W-6Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie, wybrane technologie przetworów drobiowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_U01Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U20Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U18Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównanie przeydatności technologicznej części tuszek.
T-L-3Wady tuszek drobiowych.
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. porównanie jakościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_U02Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wyprodukować podstawowe rodzaje przetworów drobiowych i dokonać ich oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U17Potrafi właściwie dobrać narzędzia do oceny opakowań i systemów pakowania surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U18Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-L-6Projekty ciągów technologicznych.
T-L-7Zaliczenie
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności. Jjest gotów do samokształcenia się, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównanie przeydatności technologicznej części tuszek.
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.
T-L-3Wady tuszek drobiowych.
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. porównanie jakościowe.
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.
T-W-4Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.
T-W-6Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie, wybrane technologie przetworów drobiowych.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego, charakterystyka ras i gatunków drobiu.
T-W-3Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.