Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologii żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizjologii żywienia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 27 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego i jelitowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku i dwunastnicy.3
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.1
T-L-4Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii.1
T-L-5Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.1
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.1
T-L-7Gospodarka lipidowa.1
T-L-8Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.1
T-L-9Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-10Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-11Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-12Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń1
18
wykłady
T-W-1Podstawy anatomii i fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.2
T-W-2Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.1
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.2
T-W-4Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.2
T-W-5Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-6Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.2
T-W-7Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-8Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.2
T-W-9Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.2
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.2
T-W-11Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.2
T-W-12Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.2
T-W-13Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowywanie do kolokwiów25
A-L-4Konsultacje2
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu45
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Udział w egzaminie2
99

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
TZZ_1A_W20C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
TZZ_1A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
TZZ_1A_K05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2012, III
  3. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne, ZUT, Szczecin, 2020
  4. H. Krauss, Fizjologia żywienia, PZWL, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  2. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego i jelitowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku i dwunastnicy.3
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.1
T-L-4Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii.1
T-L-5Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.1
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.1
T-L-7Gospodarka lipidowa.1
T-L-8Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.1
T-L-9Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-10Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-11Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-12Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy anatomii i fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.2
T-W-2Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.1
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.2
T-W-4Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.2
T-W-5Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-6Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.2
T-W-7Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-8Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.2
T-W-9Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.2
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.2
T-W-11Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.2
T-W-12Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.2
T-W-13Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.2
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowywanie do kolokwiów25
A-L-4Konsultacje2
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu45
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Udział w egzaminie2
99
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego w stopniu dostosowanym do specjalności. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna i rozumie terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi w stopniu dostosowanym do specjalności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Podstawy anatomii i fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.
T-W-2Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.
T-W-4Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-5Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.
T-W-6Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-7Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.
T-W-8Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-9Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-11Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-12Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-13Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_U01Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U11Potrafi formułować i weryfikować hipotezy z zakresu przemian metabolicznych składników odżywczych w organizmie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego i jelitowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku i dwunastnicy.
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-4Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii.
T-L-5Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-9Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-10Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-11Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.
T-L-12Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_K01Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego i jelitowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku i dwunastnicy.
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-4Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii.
T-L-5Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-9Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-10Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-11Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.
T-L-12Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Podstawy anatomii i fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.
T-W-2Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.
T-W-4Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-5Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.
T-W-6Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-7Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.
T-W-8Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-9Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-11Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-12Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-13Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.