Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mykologii i mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wirozami, bakteriozami i mykozami roślin o ważnym znaczeniu gospodarczym w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami diagnostycznymi symtomów chorobowych wywoływanych przez rózne grupy taksonomiczne fitopatogenów
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka ważnych gospodarczo wiroz i bakterioz roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 11-121
30
wykłady
T-W-1Istota i definicja choroby. Symptomatologia i etiologia.1
T-W-2Cechy i podział patogenów roślin. Rozprzestrzenianie roślinnych czynników chorobotwórczych.2
T-W-3Wrusy, wiroidy, riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin i ich identyfikacja.2
T-W-4Bakterie jako patogeny roślin, ich identyfikacja.1
T-W-5Grzyby jako patogeny roślin; szkodliwość chorób wywoływanych przez te patogeny.1
T-W-6Struktury infekcyjne grzybów fitopatogenicznych, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny.2
T-W-7Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-8Odporność czynna i bierna roślin.1
T-W-9Rola patogena w występowaniu epidemii chorób roślin. wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-10Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu,18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-4Egzamin pisemny2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmy dydaktyczne dotyczące symptomatologii chorów roślin.
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja, szkice i dokumentacja fotograficzna symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonywanie i identyfikacja obiektów przedstawiających patogeny roślin z samodzielnie wykonanych preparatów mikroskopowych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu wykładów i ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna, indywidualna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B20_W01
Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
MS_1A_W05, MS_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B20_U01
Student ma zaawansowane umiejętności w prawidłowej ocenie objawów chorobowych, stopnia rozwoju patogenezy i jej łączenia z właściwymi czynnikami fitopatogenicznymi występującymi na roślinie żywicielskiej (gospodarzu)
MS_1A_U05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B20_K01
Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania w swoim środowisku nabytej wiedzy i umiejętności
MS_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B20_W01
Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i objaśnia pojęcia z zakresu mykologii i fitopatologii, zna specyfikę mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B20_U01
Student ma zaawansowane umiejętności w prawidłowej ocenie objawów chorobowych, stopnia rozwoju patogenezy i jej łączenia z właściwymi czynnikami fitopatogenicznymi występującymi na roślinie żywicielskiej (gospodarzu)
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić diagnozę zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi interpretować i ocenić skalę zagrożenia epidemią przez poszczególne fitopatogeny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_B20_K01
Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania w swoim środowisku nabytej wiedzy i umiejętności
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu, jest gotów do propagowania i upowszechniania zdobytej wiedzy, jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
  3. Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
  5. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
  6. Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
  7. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
  2. Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka ważnych gospodarczo wiroz i bakterioz roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 11-121
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i definicja choroby. Symptomatologia i etiologia.1
T-W-2Cechy i podział patogenów roślin. Rozprzestrzenianie roślinnych czynników chorobotwórczych.2
T-W-3Wrusy, wiroidy, riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin i ich identyfikacja.2
T-W-4Bakterie jako patogeny roślin, ich identyfikacja.1
T-W-5Grzyby jako patogeny roślin; szkodliwość chorób wywoływanych przez te patogeny.1
T-W-6Struktury infekcyjne grzybów fitopatogenicznych, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny.2
T-W-7Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-8Odporność czynna i bierna roślin.1
T-W-9Rola patogena w występowaniu epidemii chorób roślin. wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-10Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu,18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-4Egzamin pisemny2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B20_W01Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu patogenów roślin, zwierząt i ludzi oraz metod ich identyfikacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wirozami, bakteriozami i mykozami roślin o ważnym znaczeniu gospodarczym w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami diagnostycznymi symtomów chorobowych wywoływanych przez rózne grupy taksonomiczne fitopatogenów
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
Treści programoweT-W-1Istota i definicja choroby. Symptomatologia i etiologia.
T-W-2Cechy i podział patogenów roślin. Rozprzestrzenianie roślinnych czynników chorobotwórczych.
T-W-3Wrusy, wiroidy, riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin i ich identyfikacja.
T-W-4Bakterie jako patogeny roślin, ich identyfikacja.
T-W-5Grzyby jako patogeny roślin; szkodliwość chorób wywoływanych przez te patogeny.
T-W-6Struktury infekcyjne grzybów fitopatogenicznych, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny.
T-W-7Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-8Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-9Rola patogena w występowaniu epidemii chorób roślin. wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmy dydaktyczne dotyczące symptomatologii chorów roślin.
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja, szkice i dokumentacja fotograficzna symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-1Ocena formująca: Wykonywanie i identyfikacja obiektów przedstawiających patogeny roślin z samodzielnie wykonanych preparatów mikroskopowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu wykładów i ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna, indywidualna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i objaśnia pojęcia z zakresu mykologii i fitopatologii, zna specyfikę mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B20_U01Student ma zaawansowane umiejętności w prawidłowej ocenie objawów chorobowych, stopnia rozwoju patogenezy i jej łączenia z właściwymi czynnikami fitopatogenicznymi występującymi na roślinie żywicielskiej (gospodarzu)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wirozami, bakteriozami i mykozami roślin o ważnym znaczeniu gospodarczym w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami diagnostycznymi symtomów chorobowych wywoływanych przez rózne grupy taksonomiczne fitopatogenów
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
Treści programoweT-L-1Diagnostyka ważnych gospodarczo wiroz i bakterioz roślin
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 11-12
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmy dydaktyczne dotyczące symptomatologii chorów roślin.
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja, szkice i dokumentacja fotograficzna symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-1Ocena formująca: Wykonywanie i identyfikacja obiektów przedstawiających patogeny roślin z samodzielnie wykonanych preparatów mikroskopowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu wykładów i ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna, indywidualna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić diagnozę zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi interpretować i ocenić skalę zagrożenia epidemią przez poszczególne fitopatogeny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_B20_K01Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania w swoim środowisku nabytej wiedzy i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K05Jest gotów popularyzować nabytą wiedzę.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wirozami, bakteriozami i mykozami roślin o ważnym znaczeniu gospodarczym w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami diagnostycznymi symtomów chorobowych wywoływanych przez rózne grupy taksonomiczne fitopatogenów
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
Treści programoweT-W-1Istota i definicja choroby. Symptomatologia i etiologia.
T-W-2Cechy i podział patogenów roślin. Rozprzestrzenianie roślinnych czynników chorobotwórczych.
T-W-3Wrusy, wiroidy, riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin i ich identyfikacja.
T-W-5Grzyby jako patogeny roślin; szkodliwość chorób wywoływanych przez te patogeny.
T-W-6Struktury infekcyjne grzybów fitopatogenicznych, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny.
T-W-7Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-8Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-9Rola patogena w występowaniu epidemii chorób roślin. wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-L-1Diagnostyka ważnych gospodarczo wiroz i bakterioz roślin
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmy dydaktyczne dotyczące symptomatologii chorów roślin.
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja, szkice i dokumentacja fotograficzna symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonywanie i identyfikacja obiektów przedstawiających patogeny roślin z samodzielnie wykonanych preparatów mikroskopowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu wykładów i ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna, indywidualna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu, jest gotów do propagowania i upowszechniania zdobytej wiedzy, jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0