Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mykologii i mikrobiologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wirozami, bakteriozami i mykozami roślin o ważnym znaczeniu gospodarczym w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z kryteriami diagnostycznymi symtomów chorobowych wywoływanych przez rózne grupy taksonomiczne fitopatogenów |
C-3 | Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka ważnych gospodarczo wiroz i bakterioz roślin | 2 |
T-L-2 | Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących | 4 |
T-L-3 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2 | 1 |
T-L-4 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Patogeny bez owocników oraz wytwarzające owocniki typu klejstotecjum | 2 |
T-L-5 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przykłady patogenów wytwarzających owocniki typu perytecjum | 2 |
T-L-6 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. Przykłady patogenów wytwarzajacych owocniki typu apotecjum | 2 |
T-L-7 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6 | 1 |
T-L-8 | Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium) | 4 |
T-L-9 | Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...) | 4 |
T-L-10 | Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9 | 1 |
T-L-11 | Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Patogeny z klasy Ustomycetes | 2 |
T-L-12 | Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Patogeny z klasy Teliomycetes | 4 |
T-L-13 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 11-12 | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i definicja choroby. Symptomatologia i etiologia. | 1 |
T-W-2 | Cechy i podział patogenów roślin. Rozprzestrzenianie roślinnych czynników chorobotwórczych. | 2 |
T-W-3 | Wrusy, wiroidy, riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin i ich identyfikacja. | 2 |
T-W-4 | Bakterie jako patogeny roślin, ich identyfikacja. | 1 |
T-W-5 | Grzyby jako patogeny roślin; szkodliwość chorób wywoływanych przez te patogeny. | 1 |
T-W-6 | Struktury infekcyjne grzybów fitopatogenicznych, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny. | 2 |
T-W-7 | Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln. | 2 |
T-W-8 | Odporność czynna i bierna roślin. | 1 |
T-W-9 | Rola patogena w występowaniu epidemii chorób roślin. wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena. | 2 |
T-W-10 | Egzamin pisemny | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna; studiowanie piśmiennictwa dot. problematyki przedmiotu, | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmy dydaktyczne dotyczące symptomatologii chorów roślin. |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe |
M-3 | Obserwacja, szkice i dokumentacja fotograficzna symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów |
M-4 | Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykonywanie i identyfikacja obiektów przedstawiających patogeny roślin z samodzielnie wykonanych preparatów mikroskopowych. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu wykładów i ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Praktyczna, indywidualna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B20_W01 Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów | MS_1A_W05, MS_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B20_U01 Student ma zaawansowane umiejętności w prawidłowej ocenie objawów chorobowych, stopnia rozwoju patogenezy i jej łączenia z właściwymi czynnikami fitopatogenicznymi występującymi na roślinie żywicielskiej (gospodarzu) | MS_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B20_K01 Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania w swoim środowisku nabytej wiedzy i umiejętności | MS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B20_W01 Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i objaśnia pojęcia z zakresu mykologii i fitopatologii, zna specyfikę mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B20_U01 Student ma zaawansowane umiejętności w prawidłowej ocenie objawów chorobowych, stopnia rozwoju patogenezy i jej łączenia z właściwymi czynnikami fitopatogenicznymi występującymi na roślinie żywicielskiej (gospodarzu) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić diagnozę zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi interpretować i ocenić skalę zagrożenia epidemią przez poszczególne fitopatogeny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B20_K01 Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania w swoim środowisku nabytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu, jest gotów do propagowania i upowszechniania zdobytej wiedzy, jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
- Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
- Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
- Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010