Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15
laboratoria
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych8
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym relacje pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
MS_1A_W03, MS_1A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
MS_1A_U05, MS_1A_U08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_K01
Student jest gotów do wyznaczenia i zrozumienia relacji pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizmami w nim funkcjonującymi.
MS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym relacje pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
2,0
3,0Student zna i rozumie relacje pomiędzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
2,0
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania w stopniu dosattecznym. Student potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia ekologii mikrooganizmów w powiekszaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_K01
Student jest gotów do wyznaczenia i zrozumienia relacji pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizmami w nim funkcjonującymi.
2,0
3,0Student jest gotów do wyznaczenia i zrozumienia relacji pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007
  2. Microbial ecology

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych8
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym relacje pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego, roli i różnorodności biologicznej oraz procesów zachodzących w biosferze. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
MS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie relacje pomiędzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_U01Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania w stopniu dosattecznym. Student potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia ekologii mikrooganizmów w powiekszaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_K01Student jest gotów do wyznaczenia i zrozumienia relacji pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizmami w nim funkcjonującymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wyznaczenia i zrozumienia relacji pomiędzy zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0