Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia sanitarna z epidemiologią:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia sanitarna z epidemiologią | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z mikrobiologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Łańcuch epidemiologiczny | 2 |
T-L-2 | Metody oznaczania skażeń sanitarnych | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania | 8 |
T-L-4 | Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych. | 6 |
T-L-5 | Metody usuwania bakterii chorobotwórczych | 4 |
T-L-6 | Metody kontroli skażenia badanych środowisk | 4 |
T-L-7 | Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Epidemiologia - podstawowe definicje, zakres, cele, podzial i organizacje wpółpracujące | 3 |
T-W-2 | Typy badań epidemiologicznych | 3 |
T-W-3 | Pomiar stanu zdrowia zbiorowości i czynniki wpływające na jego stan | 4 |
T-W-4 | Epidemiologia i profilaktyka | 2 |
T-W-5 | Mikroorganizmy alertowe i ich znaczenie w epidemiologii | 2 |
T-W-6 | Systemy powiadamiania i ostrzegania jako narzędzie reagowania na zagrożenia biologiczne | 2 |
T-W-7 | Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej | 2 |
T-W-8 | Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania | 3 |
T-W-9 | Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych | 3 |
T-W-10 | Źródła zanieczyszczenia wód powierzchniowych i głębinowych. Mikrobiota autochtoniczna i allochtoniczna wód: bakterie, wirusy, grzyby, pierwotniaki | 2 |
T-W-11 | Woda jako wektor zakażeń i zatruć pokarmowych. Bakterie chorobotwórcze w wodzie, przeżywalność, status VBNC | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć bieżacych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej | 10 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielny przegląd literatury i przygotowanie do zajęć bieżących | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | zajęcia laboratoryjne |
M-3 | panel dyskusyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-1_W01 Student zna i rozumie zasadę weryfikacji i zastosowania metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń | MS_1A_W03, MS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-1_U01 Student potrafi stosować metody kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedury zapobiegające rozprzestrzeniu się zakażeń | MS_1A_U05, MS_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-1_K01 Student jest gotów do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii sanitarnej oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń | MS_1A_K02, MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-1_W01 Student zna i rozumie zasadę weryfikacji i zastosowania metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu metody kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedury zapobiegające rozprzestrzeniu się zakażeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-1_U01 Student potrafi stosować metody kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedury zapobiegające rozprzestrzeniu się zakażeń | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować metody kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedury zapobiegające rozprzestrzeniu się zakażeń w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-1_K01 Student jest gotów do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii sanitarnej oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy i podnoszenia swoich kwalifikacji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zmysłowska I., Mikrobiologia ogólna i środowiskowa, Wyd. UW-M, Olsztyn, 2002
- Jabłoński l., Karwat I., Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Epidemiologic Perspectives & Innovations
- Jabłoński L, Karwat D., Tania Książka Podstawy epidemiologii ogólnej epidemiologia chorób zakaźnych, Czelej, 2020