Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, mikroekonomia. Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umieć wyjaśnić istotę działalności przedsiębiorstwa, scharakteryzować formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, omówić proces zarzadzania przedsiębiorstwem i podstawowe funkcje zarządzania. Powinien również umieć scharakteryzować cele, zadania i działalność poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiębiorstwie. Student powinien nabyć umiejętność systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem, samodzielnie analizować działalność, zachowania i związki między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa oraz umieć kierować mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumieć role współdziałania, aktywności, kreatywności, przedsiębiorczości wszystkich pracowników w osiąganiu sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa2
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw2
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem4
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie2
T-W-5Kierowanie i praca menedżera2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach4
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu2
T-W-9Istota i znaczenie marketingu2
T-W-10Zasady i strategie marketingowe2
T-W-11Promocja2
T-W-12Otoczenie marketingowe2
T-W-13Dystrybucja1
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian piesemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem.
IA_2A_W16C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C11_U01
Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić dla przedsiębiorstwa najbardziej optymalną formę zarządzania.
IA_2A_U01C-1T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
IA_2A_K04C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C11_U01
Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić dla przedsiębiorstwa najbardziej optymalną formę zarządzania.
2,0
3,0Opanowanie materiału na poziomie 50% przekazanych treści
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żurek J., Przedsiebiorstwo. Zasady działania, funkcjonowanie i rozwój, Fundacja Rozwoju UG, Gdańsk, 2007
  2. Griffin R.W., Podstawy zarzadzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2007
  3. Bień W., Zarzadzanie finansami przedsiebiorstwa, Delfin, Warszawa, 2008
  4. A. K. Kozminski, W. Piotrowski, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2007
  5. Strużycki M, Zarzadzanie przedsiebiorstwem, Delfin, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czerminski A. Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J., Zarzadzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń, 2001
  2. Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarzadzania operacjami i łancuchem dostaw, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa2
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw2
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem4
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie2
T-W-5Kierowanie i praca menedżera2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach4
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu2
T-W-9Istota i znaczenie marketingu2
T-W-10Zasady i strategie marketingowe2
T-W-11Promocja2
T-W-12Otoczenie marketingowe2
T-W-13Dystrybucja1
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W16Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć wyjaśnić istotę działalności przedsiębiorstwa, scharakteryzować formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, omówić proces zarzadzania przedsiębiorstwem i podstawowe funkcje zarządzania. Powinien również umieć scharakteryzować cele, zadania i działalność poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiębiorstwie. Student powinien nabyć umiejętność systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem, samodzielnie analizować działalność, zachowania i związki między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa oraz umieć kierować mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumieć role współdziałania, aktywności, kreatywności, przedsiębiorczości wszystkich pracowników w osiąganiu sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
T-W-11Promocja
T-W-12Otoczenie marketingowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C11_U01Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić dla przedsiębiorstwa najbardziej optymalną formę zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć wyjaśnić istotę działalności przedsiębiorstwa, scharakteryzować formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, omówić proces zarzadzania przedsiębiorstwem i podstawowe funkcje zarządzania. Powinien również umieć scharakteryzować cele, zadania i działalność poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiębiorstwie. Student powinien nabyć umiejętność systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem, samodzielnie analizować działalność, zachowania i związki między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa oraz umieć kierować mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumieć role współdziałania, aktywności, kreatywności, przedsiębiorczości wszystkich pracowników w osiąganiu sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-12Otoczenie marketingowe
T-W-11Promocja
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian piesemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie materiału na poziomie 50% przekazanych treści
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć wyjaśnić istotę działalności przedsiębiorstwa, scharakteryzować formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, omówić proces zarzadzania przedsiębiorstwem i podstawowe funkcje zarządzania. Powinien również umieć scharakteryzować cele, zadania i działalność poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiębiorstwie. Student powinien nabyć umiejętność systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem, samodzielnie analizować działalność, zachowania i związki między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa oraz umieć kierować mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumieć role współdziałania, aktywności, kreatywności, przedsiębiorczości wszystkich pracowników w osiąganiu sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-5Kierowanie i praca menedżera
T-W-1Istota i znaczenie zarzadzania dla przedsiębiorstwa
T-W-4System motywacyjny w przedsiebiorstwie
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-9Istota i znaczenie marketingu
T-W-7Charakterystyka różnych form zarządzania stosowana w przedsiębiorstwach. Zalety,wady, dostosowanie do realiów lokalnych. Mozliwości zmiany orientacji i koncepcji zarzadzania w przesiębiorstwach
T-W-3Ekologia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-10Zasady i strategie marketingowe
T-W-2Rodzaje przedsiebiorstw
T-W-8Nowoczesne trendy w zarzadzaniu
T-W-11Promocja
T-W-12Otoczenie marketingowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0