Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Rybackie użytkowanie wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybackie użytkowanie wód
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 1,80,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad hydrologicznych, hydrobiologicznych i hydrochemicznych. Podstawowe wiadomości z Gospodarki rybackiej na wodach otwartych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach5
T-L-2Projektowanie składu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie10
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych5
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych10
T-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie5
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.10
45
wykłady
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich5
T-W-2elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód5
T-W-3Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy5
T-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach5
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora5
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2opracowywanie konspektów1
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D2-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce z uwzględnieniem podziału jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna niezbędne akty prawne w rybactwie. Zna metody określania możliwości połowowej jeziora.
IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W08, IA_2A_W12, IA_2A_W13C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D2-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
IA_2A_U01, IA_2A_U10, IA_2A_U11, IA_2A_U12, IA_2A_U07, IA_2A_U15C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D2-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student w stopniu zaawansowanym nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
IA_2A_K04, IA_2A_K02, IA_2A_K03C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D2-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce z uwzględnieniem podziału jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna niezbędne akty prawne w rybactwie. Zna metody określania możliwości połowowej jeziora.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D2-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D2-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student w stopniu zaawansowanym nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Szczerbowski J. A., Encyklopedia rybacko - wędkarska, IRS, Olsztyn, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach5
T-L-2Projektowanie składu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie10
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych5
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych10
T-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie5
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.10
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich5
T-W-2elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód5
T-W-3Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy5
T-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach5
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora5
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2opracowywanie konspektów1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D2-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce z uwzględnieniem podziału jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna niezbędne akty prawne w rybactwie. Zna metody określania możliwości połowowej jeziora.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
IA_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
IA_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technik rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D2-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
IA_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
IA_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
IA_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-L-2Projektowanie składu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D2-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student w stopniu zaawansowanym nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
IA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0