Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia stosowana
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z hydrobiologii
W-2Znajomość podstawowych pojęć z dziedziny ekologii i ochrony wód; znajomość podstawowych procesów chemicznych i krążenia pierwiastków w wodzie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.3
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.3
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.3
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.3
T-L-5Testy biologiczne.5
T-L-6Peryfiton: identyfikacja i demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.5
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.4
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.3
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.4
T-L-10Identyfikacja organizmów zooplanktonu i bentosu zebranych w terenie przez studentów.4
T-L-11Identyfikacja i znaczenie hydrofitów w bioindykacji3
T-L-12Identyfikacja hydrofitów wykorzystanych w oznaczaniu Makrofitowego Indeksu Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI)3
T-L-13zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
45
wykłady
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.3
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.3
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.3
T-W-4Bioindykatory. Wskaźniki okrzemkowe stanu ekologicznego środowiska.3
T-W-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) i jego wykorzystanie w biomonitoringu, śródlądowycch wód stojących2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.3
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.3
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.3
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.3
T-W-11Zaliczenie pisemne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury i przygotowanie do zliczenia5
A-L-3Konsultacje1
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Konsultacje1
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczenia laboratoryje i praktyczne (terenowe) umożliwiające zapoznanie studentów z prawidłowym pobieraniem prób oraz z działanością oczyszczalni biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-3_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie rozpoznawania i objaśniania sposobów praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W12C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-3_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kontroli i oceny zagroże występujących w środowisku wodnym na podsatawie kryterium występowania i biologii organizmów wodnych; posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
IA_2A_U05, IA_2A_U01, IA_2A_U02, IA_2A_U03, IA_2A_U06, IA_2A_U07, IA_2A_U15C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-3_K01
Student jest gotów do profesjonalnej aplikacji swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym a także do upowszechniania i popularyzacji nabytych kompetencji
IA_2A_K01, IA_2A_K04, IA_2A_K02, IA_2A_K03C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-3_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie rozpoznawania i objaśniania sposobów praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-3_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kontroli i oceny zagroże występujących w środowisku wodnym na podsatawie kryterium występowania i biologii organizmów wodnych; posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-3_K01
Student jest gotów do profesjonalnej aplikacji swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym a także do upowszechniania i popularyzacji nabytych kompetencji
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bernatowicz St., Wolny P., Botanika dla limnologów i rybaków., Państw. Wydawn. Roln. i Leśne, Warszawa., 1974
  2. Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczalnie wód i ścieków, WN PWN, Warszawa, 2010
  3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1996
  4. Turoboyski L., Hydrobiologia techniczna., PWN, Warszawa., 1979
  5. Kajak Z., Hydrobiologia. Ekosystemy wód śródlądowych., Uniwersytet Warszawski, Filia w Białymstoku, Białystok., 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kawecka B., Pertti Vesa Eloranta, Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.3
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.3
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.3
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.3
T-L-5Testy biologiczne.5
T-L-6Peryfiton: identyfikacja i demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.5
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.4
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.3
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.4
T-L-10Identyfikacja organizmów zooplanktonu i bentosu zebranych w terenie przez studentów.4
T-L-11Identyfikacja i znaczenie hydrofitów w bioindykacji3
T-L-12Identyfikacja hydrofitów wykorzystanych w oznaczaniu Makrofitowego Indeksu Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI)3
T-L-13zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.3
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.3
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.3
T-W-4Bioindykatory. Wskaźniki okrzemkowe stanu ekologicznego środowiska.3
T-W-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) i jego wykorzystanie w biomonitoringu, śródlądowycch wód stojących2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.3
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.3
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.3
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.3
T-W-11Zaliczenie pisemne2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury i przygotowanie do zliczenia5
A-L-3Konsultacje1
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Konsultacje1
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-3_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie rozpoznawania i objaśniania sposobów praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) i jego wykorzystanie w biomonitoringu, śródlądowycch wód stojących
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory. Wskaźniki okrzemkowe stanu ekologicznego środowiska.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-13zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: identyfikacja i demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczenia laboratoryje i praktyczne (terenowe) umożliwiające zapoznanie studentów z prawidłowym pobieraniem prób oraz z działanością oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-3_U01Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kontroli i oceny zagroże występujących w środowisku wodnym na podsatawie kryterium występowania i biologii organizmów wodnych; posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U05Potrafi samodzielnie planować własne uczenie się miejętność w celu podnoszenia kompetencji zawodowych a także ukierunkowywać innych w tym zakresie.
IA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
IA_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
IA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
IA_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
IA_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) i jego wykorzystanie w biomonitoringu, śródlądowycch wód stojących
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory. Wskaźniki okrzemkowe stanu ekologicznego środowiska.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-13zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: identyfikacja i demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczenia laboratoryje i praktyczne (terenowe) umożliwiające zapoznanie studentów z prawidłowym pobieraniem prób oraz z działanością oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-3_K01Student jest gotów do profesjonalnej aplikacji swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym a także do upowszechniania i popularyzacji nabytych kompetencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
IA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego Jezior (ESMI) i jego wykorzystanie w biomonitoringu, śródlądowycch wód stojących
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory. Wskaźniki okrzemkowe stanu ekologicznego środowiska.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-13zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: identyfikacja i demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczenia laboratoryje i praktyczne (terenowe) umożliwiające zapoznanie studentów z prawidłowym pobieraniem prób oraz z działanością oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0