Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i selekcja ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii ryb i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.4
T-L-2Wsobność2
T-L-3Selekcja masowa2
T-L-4Odziedziczalność2
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".2
T-L-6Selekcja kierunkowa.2
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.2
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.2
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.4
T-L-11Zastosowanie selekcji w aspekcie podniesienia odporności ryb na choroby2
T-L-12Przeciwdziałanie utracie różnorodności genetycznej2
T-L-13Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.14
T-L-14Zastosowanie i wykorzystanie wylęgarni przymorskich jako metody efektywnego zarybiania stadami lokalnymi.3
45
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech.2
T-W-2Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.2
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.4
T-W-4Selekcja na cechy jakościowe.2
T-W-5Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.2
T-W-6Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.4
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.4
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.4
T-W-9Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z genetyki lina.2
T-W-11Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Konsultacje z prowadzącym1
A-L-3Systematyczne przygotowywanie się do ćwiczeń, studiowanie litaratury przedmiotu.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego20
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C6_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
IA_2A_W06, IA_2A_W11, IA_2A_W05C-1T-L-13, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C6_U01
Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
IA_2A_U01, IA_2A_U07, IA_2A_U13C-1T-L-13, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
IA_2A_K01, IA_2A_K04C-1T-L-13, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C6_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C6_U01
Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróznorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
  2. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
  3. Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Goryczko K. Dobosz S., Barwne formy pstrąga tęczowego, IRŚ, Olsztyn, 2004
  2. Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2008, Szóste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.4
T-L-2Wsobność2
T-L-3Selekcja masowa2
T-L-4Odziedziczalność2
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".2
T-L-6Selekcja kierunkowa.2
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.2
T-L-8Hybrydyzacja2
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.2
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.4
T-L-11Zastosowanie selekcji w aspekcie podniesienia odporności ryb na choroby2
T-L-12Przeciwdziałanie utracie różnorodności genetycznej2
T-L-13Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.14
T-L-14Zastosowanie i wykorzystanie wylęgarni przymorskich jako metody efektywnego zarybiania stadami lokalnymi.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech.2
T-W-2Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.2
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.4
T-W-4Selekcja na cechy jakościowe.2
T-W-5Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.2
T-W-6Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.4
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.4
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.4
T-W-9Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z genetyki lina.2
T-W-11Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Konsultacje z prowadzącym1
A-L-3Systematyczne przygotowywanie się do ćwiczeń, studiowanie litaratury przedmiotu.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego20
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C6_W01Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych a także metod analitycznych stosowanych w badaniach genetycznych, i biotechnologicznych i innych.
IA_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych wraz z metodami przetwarzania tych produktów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-13Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-2Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-W-11Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-4Selekcja na cechy jakościowe.
T-W-5Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-W-6Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-W-9Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-W-10Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C6_U01Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
IA_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-13Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-2Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-W-11Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-4Selekcja na cechy jakościowe.
T-W-5Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-W-6Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-W-9Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-W-10Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-13Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
T-L-10Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb.
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selekcja masowa
T-L-4Odziedziczalność
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-L-8Hybrydyzacja
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-2Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-W-11Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-W-3Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia.
T-W-4Selekcja na cechy jakościowe.
T-W-5Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-W-6Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-W-9Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-W-10Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizmy dziedziczenia cech.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0