Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologi, mikrobiologii, podstawy parazytologiii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe |
C-2 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa | 2 |
T-L-2 | Etiologia chorób mięczaków | 3 |
T-L-3 | Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic | 2 |
T-L-4 | Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów | 2 |
T-L-5 | Choroby żebropławów | 1 |
T-L-6 | Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek | 3 |
T-L-7 | Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata | 2 |
T-L-8 | Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych | 6 |
T-L-9 | Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych | 2 |
T-L-10 | Badanie stanu zdrowotności w praktyce | 9 |
T-L-11 | Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego | 3 |
T-L-12 | Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków | 6 |
T-L-13 | Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania | 2 |
T-L-14 | Praktyczne i teoretyczne zaliczenie przedmiotu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii. | 4 |
T-W-2 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 14 |
T-W-3 | Etiologia chorób wodnych kręgowców | 10 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przediotu | 3 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie tamatyki | 14 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 28 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z użyciem technik multimedialnych |
M-2 | Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_C2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych. | IA_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | IA_2A_U01, IA_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-10, T-W-2, T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-12, T-L-3, T-W-3, T-L-7, T-L-11, T-L-13, T-L-14 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | IA_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_C2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002