Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ocena toksyczności skażenia środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena toksyczności skażenia środowiska wodnego
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie:Toksykologii ogólnej i Podstaw ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i praktyczne wykorzystanie metod badania toksyczności środowiska wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia związane z biokoncentracją, i biomagnifikacją - szacowanie skutków skażenia środowiska wodnego3
T-A-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka4
T-A-3Biologiczne i alternatywne testy toksyczności4
T-A-4Wyznaczanie LC50/EC50/IC503
T-A-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, pokaz
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-14_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku wodnym, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska wodnego.
IA_1A_W03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-14_U01
Sudent potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne dotyczące oceny toksykologicznej środowiska wodnego, opracować wyniki i wyciągnąć wnioski.
IA_1A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-14_K01
Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
IA_1A_K03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-14_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku wodnym, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska wodnego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student zna i rozumie metody oceny toksyczności skażenia środowiska wodnego
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-14_U01
Sudent potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne dotyczące oceny toksykologicznej środowiska wodnego, opracować wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi zastosować właściwą metodę oceny skażenia środowiska wodnego
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-14_K01
Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Nie spełnia warunków
3,0Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w dostatecznym stopniu
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Letachowicz B., Klink A., Krawczyk J., Możliwość wykorzystania makrohydrofitów w bioindykacji skażeń środowiska metalami ciężkimi, Zesz. Prob.. Post. Nauk Rol. 501: 203-209, 2004
  2. Dzienniki Ustaw z aktualnymi Normami Unii Europejskiej dotyczącymi interpretacji poziomu skażeń przy wykorzystaniu w/w testów biologicznych
  3. Czasopisma: Aura; Aquatic Toxicology; Ecotoxicology; Environmental and Health Perspectives; Environmental Toxicology and Chemistry; Marine Pollution Bulletin.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia związane z biokoncentracją, i biomagnifikacją - szacowanie skutków skażenia środowiska wodnego3
T-A-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka4
T-A-3Biologiczne i alternatywne testy toksyczności4
T-A-4Wyznaczanie LC50/EC50/IC503
T-A-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-14_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagrożenia występujące w środowisku wodnym, zna testy biologiczne przydatne w badaniach skażeń środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagrożenia środowiskaowe zwiazane z toksykologią, z uwzględnieniem mechanizmów obiegu substancji toksycznych w ekosystemach oraz metod analitycznych stosowanych w toksykologii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i praktyczne wykorzystanie metod badania toksyczności środowiska wodnego
Treści programoweT-A-3Biologiczne i alternatywne testy toksyczności
T-A-1Zagadnienia związane z biokoncentracją, i biomagnifikacją - szacowanie skutków skażenia środowiska wodnego
T-A-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka
T-A-4Wyznaczanie LC50/EC50/IC50
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, pokaz
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć i opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o biologicznych metodach w ocenie materiałów i toksyczności środowiska
3,0Student zna i rozumie metody oceny toksyczności skażenia środowiska wodnego
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska oraz potrafi wybrać odpowiednie metody do jego badania, zna typowe rodzaje zagrożeń
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem środowiska, zna typowe rodzaje zagrożeń oraz potrafi uzasadnić wybór metod do ich badania i na ich podstawie oszacować zagrożenie oraz wskazać sposoby jego likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-14_U01Sudent potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne dotyczące oceny toksykologicznej środowiska wodnego, opracować wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i praktyczne wykorzystanie metod badania toksyczności środowiska wodnego
Treści programoweT-A-1Zagadnienia związane z biokoncentracją, i biomagnifikacją - szacowanie skutków skażenia środowiska wodnego
T-A-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka
T-A-3Biologiczne i alternatywne testy toksyczności
T-A-4Wyznaczanie LC50/EC50/IC50
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, pokaz
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi zastosować właściwą metodę oceny skażenia środowiska wodnego
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań oraz posiada umiejętność ich efektywnej analizy
4,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie także dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, posiada umiejętność ich efektywnej analizy, umie dyskutować o osiągniętych wynikach, oszacować zagrożenia oraz zaproponować metody ich likwidacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-14_K01Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i praktyczne wykorzystanie metod badania toksyczności środowiska wodnego
Treści programoweT-A-3Biologiczne i alternatywne testy toksyczności
T-A-1Zagadnienia związane z biokoncentracją, i biomagnifikacją - szacowanie skutków skażenia środowiska wodnego
T-A-4Wyznaczanie LC50/EC50/IC50
T-A-2Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla ekosystemu wodnego oraz człowieka
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w dostatecznym stopniu
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze