Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku3
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu3
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
T-L-15Kolokwia2
45
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji5
74
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów25
A-W-5Zaliczenie wykładów2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. Student rozumie mechanizmy rządzące przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
IA_1A_W05, IA_1A_W08, IA_1A_W11, IA_1A_W13C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-2_U01
Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). Student po ukończeniu kursu potrafi stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
IA_1A_U06, IA_1A_U14, IA_1A_U18C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-2_K01
Student jest gotów do samodzielnej pracy i ponoszenia odpowiedzialnościi za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
IA_1A_K05, IA_1A_K01, IA_1A_K03C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. Student rozumie mechanizmy rządzące przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-2_U01
Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). Student po ukończeniu kursu potrafi stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-2_K01
Student jest gotów do samodzielnej pracy i ponoszenia odpowiedzialnościi za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  2. Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
  3. W. Kilarski, Anatomia Ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
  4. Szczerbowski J. (red.), Encyklopedia rybacko-wędkarska, Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1998
  5. (Red.) A. Wołos, M. Bnińska, Gospodarka koregonidami Uwarunkowania i efektywność, Wydawca IRS, Olsztyn, 1998
  6. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
  7. J. A. Szczerbowski, Rybactwo jeziorowe i rzeczne, Hortpress, 2001
  8. Szczerbowski J. (red.), Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  9. Komunikaty rybackie (kwartalnik), IRŚ, Olsztyn

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku3
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu3
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
T-L-15Kolokwia2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji5
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów25
A-W-5Zaliczenie wykładów2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-2_W01Student po zakończeniu kursu zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. Student rozumie mechanizmy rządzące przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
IA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
IA_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu składników pokarmowych oraz z zakresu podstaw fizjologii żywienia organizmów wodnych.
IA_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych, w tym biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-2_U01Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). Student po ukończeniu kursu potrafi stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
IA_1A_U14Potrafi przeprowadzić rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych wybranych gatunków ryb. Umie w sposób praktyczny zrealizować podchów ryb.
IA_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-2_K01Student jest gotów do samodzielnej pracy i ponoszenia odpowiedzialnościi za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
IA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0