Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia rybacka
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).3
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
T-L-9Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.3
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).4
T-W-12Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza15
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia28
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego, w tym artykułów anglojęzycznych.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego28
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
IA_1A_W08, IA_1A_W10, IA_1A_W13, IA_1A_W09, IA_1A_W19C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
IA_1A_U11, IA_1A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
IA_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., PWN, Warszawa, 2009
  3. Jankun M., Furgała-Selezniow. G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowania wodnego., UWM, Olsztyn, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003
  2. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków., PWN, Warszawa, 1998
  3. Liu J., Aquaculture genome technologies, Blackwell, 2007, First

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).3
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
T-L-9Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.3
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).4
T-W-12Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza15
A-L-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego, w tym artykułów anglojęzycznych.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-6_W01Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
IA_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu terminologii stosowanej w genetyce oraz sposobów wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
IA_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych, w tym biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
IA_1A_W09Zna w zaawansowanym stopniu wybrane elementy z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji, z uwzględnieniem wybranych procesów zachodzących w środowisku wodnym właściwych dla kierunku studiów.
IA_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód w tym o metodach szacowania i ocenie ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-6_U01Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
IA_1A_U16Potrafi, przy wykorzystaniu właściwych metod i narzędzi pomiarowych, dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Potrafi wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D2-6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-6Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie.
T-W-11Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia).
T-W-4Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0