Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia rybacka | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podsatawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych. | 4 |
T-L-2 | Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych) | 4 |
T-L-3 | Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste. | 4 |
T-L-4 | Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych. | 4 |
T-L-5 | Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności. | 4 |
T-L-6 | Bioróżnorodność ichtiologiczna. | 4 |
T-L-7 | Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady). | 3 |
T-L-8 | Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA). | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy. | 2 |
T-W-2 | Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika. | 2 |
T-W-3 | Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych. | 2 |
T-W-4 | Genotoksyny w środowisku wodnym. Wpływ na zmiany na poziomie gonomu. | 2 |
T-W-5 | Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy. | 4 |
T-W-6 | Mechanizm kriokonserwacji jako element tworzenia banku genów w rybactwie. | 4 |
T-W-7 | Wyciszanie genów. | 2 |
T-W-8 | Biotechnologia w medycynie. terapia genowa. | 3 |
T-W-9 | Infekcje wirusowe i choroby monogenowe. | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów. | 2 |
T-W-11 | Zastosowanie metod biotechnologicznych w zarządzaniu środowiskiem wodnym (zarybienia). | 4 |
T-W-12 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 28 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego, w tym artykułów anglojęzycznych. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 28 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metody eksponujące: film |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D2-6_W01 Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu. | IA_1A_W08, IA_1A_W10, IA_1A_W13, IA_1A_W09, IA_1A_W19 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D2-6_U01 Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych. | IA_1A_U11, IA_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D2-6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej. | IA_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D2-6_W01 Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D2-6_U01 Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D2-6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., PWN, Warszawa, 2009
- Jankun M., Furgała-Selezniow. G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowania wodnego., UWM, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków., PWN, Warszawa, 1998
- Liu J., Aquaculture genome technologies, Blackwell, 2007, First