Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ochrona wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii, w tym znajomość i umiejętność posługiwania się technikami analitycznymi zgodnymi z kierunkiem studiów. Wiedza z geografii, hydrochemii, ekologii zgodna z kierunkiem studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu czynnej ochrony wód z uwzględnieniem charakterystyki ścieków i ich oddziaływania na ekosystem wodny oraz metod oczyszczania ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia zwiazkami organicznymi i mineralnymi. Porównanie różnych technik analitycznych.6
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia.4
T-L-3Szacowanie rzeczywistego stopnia oczyszczania ścieków z eksperymentalnego bioreaktora do oczyszczania ścieków z intensywnej akwakultury i wyznaczanie wymaganych efektów tego procesu w stosunku do obowiązujących norm prawnych6
T-L-4Określanie podatności jezior na degradację4
T-L-5Ocena poziomu trofii wg standardów OECD4
T-L-6Prognozowanie zmian jakości wody w środowisku naturalnym - określanie długości strefy całkowitego wymieszania ścieków w rzece, dopuszczalnego ładunku zanieczyszczeń organicznych odprowadzanych do rzeki oraz stabilności jeziora4
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych. Aspekty prawne z zakresu ochrony zasobów wodnych4
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo gospodarcze. Procesy i operacje jednostkowe stosowane przy uzdatnianiu wody.4
T-W-3Czynniki degradujące jakość wód (charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków oraz oddziaływanie ścieków na odbiornik – w tym efekt toksyczny, eutrofizacja, degradacja). Metodologia oceny degradacji ekosystemu wodnego.6
T-W-4Samooczyszczanie się wód powierzchniowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków, również jako dziedzina w biotechnologii4
T-W-5Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych i za pomocą wysokosprawnych technologii (procesy i operacje jednostkowe stosowane przy oczyszczaniu ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, dane wyjściowe do projektowania oczyszczalni ścieków).6
T-W-6Unieszkodliwianie osadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.2
T-W-7Renaturyzacja i rewitalizacja jako przykład wielokierunkowych działań ochrony i kształtowania ekosystemów wodnych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie źródeł10
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia17
A-L-5Konsultacje2
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik cyfrowych i multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Prezentacje własne studenta
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń - kolokwia
S-4Ocena formująca: Obserwacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C6_W01
Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie: stan i zagrożenia zasobów wodnych, procesy i technologie stosowane do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, zasady modelowania zjawisk biochemicznych z zakresu przedmiotu, a także zasady ochrony środowiska wodnego, w tym aspekty prawne.
IA_1A_W09C-1T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C6_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania zjawisk i procesów związanych z ochroną środowiska wodnego a następnie właściwie stosować odpowiednie metody i narzędzia techniczne do wykonywania zadań praktycznych i obliczeniowych z zakresu przedmiotu.
IA_1A_U01, IA_1A_U02, IA_1A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-4M-2, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C6_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy do rozwiazywania problemów związanych z zakresem przedmiotu
IA_1A_K04, IA_1A_K03, IA_1A_K02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-5S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C6_W01
Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie: stan i zagrożenia zasobów wodnych, procesy i technologie stosowane do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, zasady modelowania zjawisk biochemicznych z zakresu przedmiotu, a także zasady ochrony środowiska wodnego, w tym aspekty prawne.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C6_U01
Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania zjawisk i procesów związanych z ochroną środowiska wodnego a następnie właściwie stosować odpowiednie metody i narzędzia techniczne do wykonywania zadań praktycznych i obliczeniowych z zakresu przedmiotu.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C6_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy do rozwiazywania problemów związanych z zakresem przedmiotu
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz W. i inni, Fizyczna i chemiczna analiza wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
  5. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, 1996
  6. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005
  4. Gomółka E., Szaynok A., Chemnia wody i powietrza, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1997
  5. Adamski W., Modelowanie systemów oczyszczania wód, PWN, 2002
  6. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, 2005
  7. Elżbieta Bajkiewicz-Grabowska, Artur Magnuszewski, Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia zwiazkami organicznymi i mineralnymi. Porównanie różnych technik analitycznych.6
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia.4
T-L-3Szacowanie rzeczywistego stopnia oczyszczania ścieków z eksperymentalnego bioreaktora do oczyszczania ścieków z intensywnej akwakultury i wyznaczanie wymaganych efektów tego procesu w stosunku do obowiązujących norm prawnych6
T-L-4Określanie podatności jezior na degradację4
T-L-5Ocena poziomu trofii wg standardów OECD4
T-L-6Prognozowanie zmian jakości wody w środowisku naturalnym - określanie długości strefy całkowitego wymieszania ścieków w rzece, dopuszczalnego ładunku zanieczyszczeń organicznych odprowadzanych do rzeki oraz stabilności jeziora4
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych. Aspekty prawne z zakresu ochrony zasobów wodnych4
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo gospodarcze. Procesy i operacje jednostkowe stosowane przy uzdatnianiu wody.4
T-W-3Czynniki degradujące jakość wód (charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków oraz oddziaływanie ścieków na odbiornik – w tym efekt toksyczny, eutrofizacja, degradacja). Metodologia oceny degradacji ekosystemu wodnego.6
T-W-4Samooczyszczanie się wód powierzchniowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków, również jako dziedzina w biotechnologii4
T-W-5Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych i za pomocą wysokosprawnych technologii (procesy i operacje jednostkowe stosowane przy oczyszczaniu ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, dane wyjściowe do projektowania oczyszczalni ścieków).6
T-W-6Unieszkodliwianie osadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.2
T-W-7Renaturyzacja i rewitalizacja jako przykład wielokierunkowych działań ochrony i kształtowania ekosystemów wodnych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie źródeł10
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia17
A-L-5Konsultacje2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C6_W01Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie: stan i zagrożenia zasobów wodnych, procesy i technologie stosowane do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, zasady modelowania zjawisk biochemicznych z zakresu przedmiotu, a także zasady ochrony środowiska wodnego, w tym aspekty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W09Zna w zaawansowanym stopniu wybrane elementy z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji, z uwzględnieniem wybranych procesów zachodzących w środowisku wodnym właściwych dla kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu czynnej ochrony wód z uwzględnieniem charakterystyki ścieków i ich oddziaływania na ekosystem wodny oraz metod oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-6Unieszkodliwianie osadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
T-W-4Samooczyszczanie się wód powierzchniowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków, również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-7Renaturyzacja i rewitalizacja jako przykład wielokierunkowych działań ochrony i kształtowania ekosystemów wodnych
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych. Aspekty prawne z zakresu ochrony zasobów wodnych
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo gospodarcze. Procesy i operacje jednostkowe stosowane przy uzdatnianiu wody.
T-W-5Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych i za pomocą wysokosprawnych technologii (procesy i operacje jednostkowe stosowane przy oczyszczaniu ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, dane wyjściowe do projektowania oczyszczalni ścieków).
T-W-3Czynniki degradujące jakość wód (charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków oraz oddziaływanie ścieków na odbiornik – w tym efekt toksyczny, eutrofizacja, degradacja). Metodologia oceny degradacji ekosystemu wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik cyfrowych i multimedialnych
M-4Prezentacje własne studenta
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C6_U01Student potrafi w zaawansowanym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizowania zjawisk i procesów związanych z ochroną środowiska wodnego a następnie właściwie stosować odpowiednie metody i narzędzia techniczne do wykonywania zadań praktycznych i obliczeniowych z zakresu przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U16Potrafi, przy wykorzystaniu właściwych metod i narzędzi pomiarowych, dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Potrafi wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu czynnej ochrony wód z uwzględnieniem charakterystyki ścieków i ich oddziaływania na ekosystem wodny oraz metod oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie materii organicznej w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia zwiazkami organicznymi i mineralnymi. Porównanie różnych technik analitycznych.
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia.
T-L-5Ocena poziomu trofii wg standardów OECD
T-L-6Prognozowanie zmian jakości wody w środowisku naturalnym - określanie długości strefy całkowitego wymieszania ścieków w rzece, dopuszczalnego ładunku zanieczyszczeń organicznych odprowadzanych do rzeki oraz stabilności jeziora
T-L-3Szacowanie rzeczywistego stopnia oczyszczania ścieków z eksperymentalnego bioreaktora do oczyszczania ścieków z intensywnej akwakultury i wyznaczanie wymaganych efektów tego procesu w stosunku do obowiązujących norm prawnych
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe
T-L-4Określanie podatności jezior na degradację
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Prezentacje własne studenta
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń - kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C6_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy do rozwiazywania problemów związanych z zakresem przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
IA_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu czynnej ochrony wód z uwzględnieniem charakterystyki ścieków i ich oddziaływania na ekosystem wodny oraz metod oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-6Unieszkodliwianie osadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
T-W-4Samooczyszczanie się wód powierzchniowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków, również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-7Renaturyzacja i rewitalizacja jako przykład wielokierunkowych działań ochrony i kształtowania ekosystemów wodnych
T-W-1Charakterystyka zasobów wodnych. Aspekty prawne z zakresu ochrony zasobów wodnych
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo gospodarcze. Procesy i operacje jednostkowe stosowane przy uzdatnianiu wody.
T-W-5Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych i za pomocą wysokosprawnych technologii (procesy i operacje jednostkowe stosowane przy oczyszczaniu ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, dane wyjściowe do projektowania oczyszczalni ścieków).
T-W-3Czynniki degradujące jakość wód (charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków oraz oddziaływanie ścieków na odbiornik – w tym efekt toksyczny, eutrofizacja, degradacja). Metodologia oceny degradacji ekosystemu wodnego.
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia.
T-L-3Szacowanie rzeczywistego stopnia oczyszczania ścieków z eksperymentalnego bioreaktora do oczyszczania ścieków z intensywnej akwakultury i wyznaczanie wymaganych efektów tego procesu w stosunku do obowiązujących norm prawnych
T-L-5Ocena poziomu trofii wg standardów OECD
T-L-4Określanie podatności jezior na degradację
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w ściekach o róznym stopniu zanieczyszczenia zwiazkami organicznymi i mineralnymi. Porównanie różnych technik analitycznych.
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe
T-L-6Prognozowanie zmian jakości wody w środowisku naturalnym - określanie długości strefy całkowitego wymieszania ścieków w rzece, dopuszczalnego ładunku zanieczyszczeń organicznych odprowadzanych do rzeki oraz stabilności jeziora
Metody nauczaniaM-5Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0