Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy anatomii i fizjologii ryb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.4
T-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.5
T-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.6
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.3
T-L-5Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z podgromady Neopterygii, z rzędu Anguilliformes i Clupeiformes. Obserwacja binokularowa układu łusek cykloidalnych i por linii nabocznej u ryb Anguillidae, oraz łusek kilowych i alae u ryb Clupeidae i Engraulidae.3
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.4
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.2
T-L-8Poznanie ważnych cech taksonomicznych charakterystycznych dla ryb z rzędów Esociformes, Osmeriformes i Salmoniformes. Zapoznanie się praktyczne z cechami różnych stadiów rozwojowych ryb Salmonidae. Wykonanie podstawowych pomiarów cech merystycznych. Budowa wieczka skrzelowego jako cechy różniącej spokrewnione gaunki ryb Salmonidae.3
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.3
T-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.7
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.2
T-L-12Zaliczenie3
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.2
T-W-2Ryby wymarłe: Placodermi i Acanthodii. Gromada Myxini i Cephalospidimorpha - prezentacja gatunków najważniejszych w gospodarce i ekosystemie wodnym. Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki; zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gatunków rekinów i płaszczek ważnych gospodarczo i biologicznie.6
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).2
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).2
T-W-5Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Najważniejsze cechy taksonomiczne i biologiczne gatunków ważnych pod względem biologicznym i gospodarczym.2
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).4
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.2
T-W-8Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola).4
T-W-9Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus), Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Xiphiidae (Xiphias), Istiophoridae (Istiophorus, Makaira).4
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Studiowanie literatury8
A-L-4Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-5konsultacje1
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C1_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
IA_1A_W05C-1, C-2T-L-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-6M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C1_U01
Student potrafi posługiwać się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i potrafi analizować problemy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
IA_1A_U01, IA_1A_U06C-2T-L-3, T-L-6, T-L-9, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C1_K01
Student jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z dziedziny systematyki ryb i jest gotów do dalszego kształcenia się i samodoskanalenia na studiach wyższego stopnia.
IA_1A_K01, IA_1A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-6M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C1_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C1_U01
Student potrafi posługiwać się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i potrafi analizować problemy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C1_K01
Student jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z dziedziny systematyki ryb i jest gotów do dalszego kształcenia się i samodoskanalenia na studiach wyższego stopnia.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006, Wyd. 1
  2. Więcaszek Beata, Antoszek Artur, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Chrzęstniki Chondrichthyes. Charakterystyka, nazewnictwo naukowe i wielojęzyczne. Cartilaginous fishes. Scientific and multilingual nomenclature, Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2009, Wyd. I
  3. Kottelat maurice, Freyhof Jorg, Handbook of European Freshwater Fishes, Publications Kottelat, Szwajcaria, 2006
  4. Nelson J.S., Fishes of the World, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2006, IV

Literatura dodatkowa

  1. Krzykawski Stanisław, Więcaszek Beata, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Systematyka krągłoustych i ryb, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
  2. Załachowski Włodzimierz, Ryby, Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  3. Brylińska Maria (red), Ryby słodkowodne Polski, Naukowe PWN, 2000
  4. Rutkowicz Stanisław, Encyklopedia ryb morskich, Morskie, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.4
T-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.5
T-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.6
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.3
T-L-5Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z podgromady Neopterygii, z rzędu Anguilliformes i Clupeiformes. Obserwacja binokularowa układu łusek cykloidalnych i por linii nabocznej u ryb Anguillidae, oraz łusek kilowych i alae u ryb Clupeidae i Engraulidae.3
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.4
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.2
T-L-8Poznanie ważnych cech taksonomicznych charakterystycznych dla ryb z rzędów Esociformes, Osmeriformes i Salmoniformes. Zapoznanie się praktyczne z cechami różnych stadiów rozwojowych ryb Salmonidae. Wykonanie podstawowych pomiarów cech merystycznych. Budowa wieczka skrzelowego jako cechy różniącej spokrewnione gaunki ryb Salmonidae.3
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.3
T-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.7
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.2
T-L-12Zaliczenie3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.2
T-W-2Ryby wymarłe: Placodermi i Acanthodii. Gromada Myxini i Cephalospidimorpha - prezentacja gatunków najważniejszych w gospodarce i ekosystemie wodnym. Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki; zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gatunków rekinów i płaszczek ważnych gospodarczo i biologicznie.6
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).2
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).2
T-W-5Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Najważniejsze cechy taksonomiczne i biologiczne gatunków ważnych pod względem biologicznym i gospodarczym.2
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).4
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.2
T-W-8Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola).4
T-W-9Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus), Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Xiphiidae (Xiphias), Istiophoridae (Istiophorus, Makaira).4
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Studiowanie literatury8
A-L-4Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-5konsultacje1
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C1_W01Student ma zaawansowaną wiedzę na temat ryb w zakresie ich cech taksonomicznych i biologicznych, w układzie systematycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-L-2Poznawanie najważniejszych cech taksonomicznych ważnych pod względem gospodarczym i biologicznym minogów Cephalaspidomorphi i ryb z gromady Chondrichtyes, z podgromady zrosłogłowych Holocephali. Oznaczanie i klasyfikacja taksonów.
T-W-3Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso).
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C1_U01Student potrafi posługiwać się kluczami taksonomicznymi w celu rozpoznawania gatunków ryb i potrafi analizować problemy z dziedziny ichtiologii szczegółowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-L-3Rozpoznawania i klasyfikacja gatunków rekinów i płaszczek z podgromady Elasmobranchii, z rzędów: Carcharhiniformes, Squaliformes, Squatiniformes, Rajiformes i Torpediniformes. Analizy porównawcze cech różnych gatunków ryb z blisko spokrewnionych rodzin. Obserwacja pokrycia skóry ryb pod binokularem. Obserwacja i porównanie zróżnicowanego uzębienia ryb chrzęstnoszkieletowych.
T-L-6Poznanie ważnych cech taksonomicznych charkterystycznych dla ryb z rzędu Cypriniformes. Zapoznanie się i klasyfikacja ważnych gospodarczo i pod względem biologicznym gatunków z rodziny Cyprinidae i Cobitidae. Preparowanie kości gardłowych, opisaniem wzorem liczby zębów gardłowych. Obserwacja przebiegu linii nabocznej u różnych gatunków i zapis liczby łusek w postaci ogpowiedniej formuły.
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.
T-L-11Poznawanie i klasyfiakcja gatunków z rzędów Pleuronectiformes i Tetraodontiformes. Obserwacja binokularowa kostnych wyrostków na skórze ryb.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C1_K01Student jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z dziedziny systematyki ryb i jest gotów do dalszego kształcenia się i samodoskanalenia na studiach wyższego stopnia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K06Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nazewnictwa naukowego i kluczami taksonomicznymi do oznaczania gatunków ryb.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat ważnych od względem gospodarczym i biologicznym gatunków ryb - ich cech systematycznych, biologicznych, rozsiedlenia i znaczenia gospodarczego
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami taksonomicznymi różnych gatunków ryb (rodzaje łusek, promieni w płetwach, budowa płetwyogonowej, budowa łuku skrzelowego, rodzaje i budowa kości gardłowych, przebieg linii nabocznej) w oparciu o pracę z binokularem optycznym.
T-L-4Zapoznanie praktyczne z gatunkami ryb z gromady Sarcopterygiii i Actinopterygii: z rzędu Lepidosireniformes, Polypteriformes i Acipenseriformes. Analiza budowy różnych rodzajów płetw ogonowych, rodzaju łusek i płytek kostnych pod binokularem. Wykonywanie prostych pomiarów morfometrycznych na rybach jesiotrowatych.
T-L-9Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ważnych gospodarczo z rzędów Gadiformes, Mugiliformes i Beloniformes. Porównywanie kształtów otolitów ryb Gadidae jako specyficznej cechy gatunkowej.
T-L-10Zapoznanie praktyczne z gatunkami z rzędu Scorpaeniformes i Perciformes. Rozpoznawanie i klasyfikacja ryb z poszczególnych rodzin. Obserwacja binokularowa kolców, dodatkowych płetewek, zróżnicowanego uzębienia oraz analiza położenia i modyfikacji płetw brzusznych oraz zmienności kształtu i liczby płetw grzbietowych.
T-L-7Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków ryb z rzędów: Characiformes i Siluriformes. Porównaie pokrycia ciała przedstawicieli dwóch rzędów. Obserwacja łusek kilowych oraz rodzajów uzębienia występującego u gatunków z rodziny Characidae i w rzędzie Siluriformes. Porównanie budowy aparatu Webera i pęcherza pławnego w różnych rzędach Ostariophysi.
T-W-4Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański).
T-W-7Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae), oraz Lophiiformes.
T-W-10Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae.
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Zasady posługiwania się kluczami taksonomicznymi. Zarys ichtiologii jako nauki. Klasyfikacje ryb.
T-W-6Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), Characiformes (Characidae: Piaractus, Collosoma) i Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne i pisemne (dokumentaja rysunkowa) ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0