Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące ogólnych zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na Ziemi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej4
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.3
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza3
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych3
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza3
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie3
T-A-10Kolokwium sprawdzające1
30
wykłady
T-W-1Aktualnie obowiązująca terminolgia z zakresu nauk biologicznych oraz ogólne zagadnienia oparte na naukach przyrodniczych.4
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (struktura i funkcje komórek, tkanek i narządów).4
T-W-3Energetyczne podstawy procesów życiowych4
T-W-4Różnorodność świata poziomie gatunkowym i ekosystemalnym, zagrożenia i metody ochrony.4
T-W-5Zasady podziału systematycznego wybranych grup organizmów.4
T-W-6Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów.5
T-W-7Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych.2
T-W-8Najważniejsze problemy związane z zachowaniem bioróżnorodności, ochroną środowiska i przyrody.2
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej1
A-A-3praca własna z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwium10
A-A-5przygotowanie sprawozdań10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5praca własna z literaturą5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B4_W01
Student ma zaawansowana wiedzę z zakresu taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz ich funkcjonowania a także powstania i ewolucji zycia na Ziemii.
IA_1A_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
IA_1A_U06C-1T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. Wykonuje analizy laboratoryjne i środowiskowe oraz prace badawcze z wykorzystaniem materiału badawczego. Analizuje zjawiska biologiczne w oparciu o metody statystyczne.
IA_1A_K01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B4_W01
Student ma zaawansowana wiedzę z zakresu taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz ich funkcjonowania a także powstania i ewolucji zycia na Ziemii.
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. Wykonuje analizy laboratoryjne i środowiskowe oraz prace badawcze z wykorzystaniem materiału badawczego. Analizuje zjawiska biologiczne w oparciu o metody statystyczne.
2,0
3,0Opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baturo W. (red.), Biologia. Encyklopedia szkolna, PWN, Warszawa, 2007
  2. 2. Bruce A., Dennis B., Karen H., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, t. 1 I 2., PWN, Warszawa, 2007
  3. Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
  4. Kosińska M. (red.), Biologia. Spojrzenie na życie i biosferę., PWN, Warszawa, 2002
  5. Lack A.J., Evans D.E., Biologia komórki. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kunicki-Goldfinger J.H., Podstawy biologii od bakterii do człowieka., PWN, Warszawa, 1980
  2. Ville P.B., Biologia., PWRiL, Warszawa, 1996
  3. Dudkiewicz-Świerzyńska M., Olechnowicz-Gworek K., Zdasz maturę z biologii. Komórka, tkanka, organizm., Piątek Trzynastego, Łódź, 1999
  4. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej4
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.3
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza3
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych3
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza3
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie3
T-A-10Kolokwium sprawdzające1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualnie obowiązująca terminolgia z zakresu nauk biologicznych oraz ogólne zagadnienia oparte na naukach przyrodniczych.4
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (struktura i funkcje komórek, tkanek i narządów).4
T-W-3Energetyczne podstawy procesów życiowych4
T-W-4Różnorodność świata poziomie gatunkowym i ekosystemalnym, zagrożenia i metody ochrony.4
T-W-5Zasady podziału systematycznego wybranych grup organizmów.4
T-W-6Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów.5
T-W-7Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych.2
T-W-8Najważniejsze problemy związane z zachowaniem bioróżnorodności, ochroną środowiska i przyrody.2
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej1
A-A-3praca własna z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwium10
A-A-5przygotowanie sprawozdań10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5praca własna z literaturą5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B4_W01Student ma zaawansowana wiedzę z zakresu taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz ich funkcjonowania a także powstania i ewolucji zycia na Ziemii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Zasady podziału systematycznego wybranych grup organizmów.
T-W-6Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów.
T-W-7Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych.
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (struktura i funkcje komórek, tkanek i narządów).
T-W-1Aktualnie obowiązująca terminolgia z zakresu nauk biologicznych oraz ogólne zagadnienia oparte na naukach przyrodniczych.
T-W-3Energetyczne podstawy procesów życiowych
T-W-4Różnorodność świata poziomie gatunkowym i ekosystemalnym, zagrożenia i metody ochrony.
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-2Organelle komórkowe
T-A-10Kolokwium sprawdzające
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B4_U01Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych. Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować wybrane fito i zoobionty środowiska wodnego, określić ich znaczenie dla rybactwa oraz potrafi wskazać możliwośći przktycznego wykorzysania hydrobionów w samooczyszczaniu środwiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-6Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów.
T-W-7Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych.
T-W-1Aktualnie obowiązująca terminolgia z zakresu nauk biologicznych oraz ogólne zagadnienia oparte na naukach przyrodniczych.
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_B4_K01Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym. Wykonuje analizy laboratoryjne i środowiskowe oraz prace badawcze z wykorzystaniem materiału badawczego. Analizuje zjawiska biologiczne w oparciu o metody statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Zasady podziału systematycznego wybranych grup organizmów.
T-W-6Biologia rozwoju, biochemiczne i fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania organizmów.
T-W-7Metody statystyczne, matematyczne i informatyczne w opisywaniu i interpretowaniu zjawisk przyrodniczych.
T-A-10Kolokwium sprawdzające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0