Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Conservation genetics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Conservation genetics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Students should have completed Ecology, Genetics, Biology courses. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course is aimed at giving an introduction to conservation genetics and understand values of: • biodiversity and genetic diversity, • current conservation issues, • importance of genetic information in conservation of living organisms, • molecular tools used for conservation biology. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Computer programs for population genetics data analysis | 2 |
T-L-2 | Effective population size | 2 |
T-L-3 | Genetic drift | 2 |
T-L-4 | Field trip 1 (aquatic organisms) | 4 |
T-L-5 | Population subdivision | 2 |
T-L-6 | Evolutionary biology | 2 |
T-L-7 | Field trip 2 (birds) | 4 |
T-L-8 | Quantitative genetics | 2 |
T-L-9 | Molecular phylogenetics | 2 |
T-L-10 | Field trip 3 (mammals) | 4 |
T-L-11 | Heterozygosity | 2 |
T-L-12 | Hardy-Weinberg principle | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Scope of conservation genetics | 2 |
T-W-2 | Molecular markers | 2 |
T-W-3 | Molecular techniques | 3 |
T-W-4 | Identification of hybrid species | 3 |
T-W-5 | Genetic structure of natural and managed populations | 4 |
T-W-6 | Hybridization in native populations | 4 |
T-W-7 | Introgression between species | 3 |
T-W-8 | Variation in small or endangered populations | 3 |
T-W-9 | Values of biodiversity and loss of biodiversity | 3 |
T-W-10 | Use of Genetics in Forensics | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Classes and field trips | 40 |
A-L-2 | Independent study (literature review) | 30 |
A-L-3 | Preparing for exam | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures | 30 |
A-W-2 | Independent study (literature review) | 30 |
A-W-3 | Preparing for exam | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures and laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Continuous assessment (laboratory) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written exam (lecture) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C15a_W01 Has knowledge of the current state and the latest developmental trends in conservation genetics as well as the related areas in Poland and abroad. | AQF_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C15a_U01 Student is able to plan and conduct measurements/operations, as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | AQF_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-12, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-11, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C15a_K01 Student is able to collect and interpret data from field trips and literature, prepare written experimental reports and present results of literature study using audiovisual ways. | AQF_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-12, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-11, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C15a_W01 Has knowledge of the current state and the latest developmental trends in conservation genetics as well as the related areas in Poland and abroad. | 2,0 | |
3,0 | Student demonstrates basic knowledge of conservation genetics | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C15a_U01 Student is able to plan and conduct measurements/operations, as well as to interpret the obtained results and draw the conclusions | 2,0 | |
3,0 | Student can prepare written reports from field trips and present literature study on given subject. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C15a_K01 Student is able to collect and interpret data from field trips and literature, prepare written experimental reports and present results of literature study using audiovisual ways. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to finish all tasks during course with the help of the colleagues and a teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hartl D.L., Principles of population genetics, Sinauer Associates, Sunderland, 2007, Fourth edition
- Słomski R. [Ed.], Restoration of endangered and extinct animals, Poznań University of Sciences, Poznań, 2010
- Conservation genetics, http://www.springer.com/life+sciences/ecology/journal/10592