Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Przechowywanie surowców i przetworów owocowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowywanie surowców i przetworów owocowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii i biochemii oraz fizjologii roślin, fitopatologii i entomologii |
W-2 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu przetwórstwa owoców. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej procesów pozbiorczych zachodzących w owocach oraz zmian występujących w przechowywanych przetworach owocowych, warunków i technologii ich przechowywania oraz zasad przygotowania do obrotu po przechowywaniu, a także zasad doboru opakowań dla owoców i przetworów owocowych. |
C-2 | Przekazanie studentowi wiedzy na temat wymagań jakościowych dla owoców przeznaczonych do przechowywania i metod przeprowadzenia oceny surowców owocowych. |
C-3 | Przekazanie studentowi umiejętności zanalizowania i zinterpretowania zmian zachodzących w przechowywanych owocach i przetworach owocowych oraz dobrania właściwych parametrów i sposobów ich przechowywania. |
C-4 | Przekazanie studentowi umiejętności doboru opakowań dla owoców i przetworów owocowych i zanalizowania znaczenia właściwości opakowania w odniesieniu do jakości opakowanego produktu. |
C-5 | Wykształcenie w studencie świadomości dotyczącej znaczenia oceny skutków prowadzonej działalności przechowalniczej oraz pogłębiania wiedzy w celu rozwiązywania problemów związanych z tą działalnością. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizykochemiczne i mikrobiologiczne parametry środowiska przechowalniczego i metody ich pomiaru. | 4 |
T-A-2 | Stan dojrzałości i jakość owoców przeznaczonych do przechowywania. Zasady klasyfikacji jakościowej różnych gatunków owoców wg norm. | 4 |
T-A-3 | Analiza zmian fizykochemicznych zachodzących w owocach oraz produktach owocowych w zależności od warunków przechowywania | 4 |
T-A-4 | Analiza zmian zachodzących w przechowywanych produktach w zależności od rodzaju opakowania; podstawowe zasady doboru opakowań. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania przechowalnictwa owoców i przetworów owocowych | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, mikrobiologicznych oraz fizycznych i chemicznych zachodzących podczas przechowywania surowców i produktów przetworzonych | 3 |
T-W-3 | Parmetry środowiska przechowalniczego i ich wpływ na tempo zmian zachodzącycch w przechowywanej żywności. Przyczyny powstawania i klasyfikacja strat przechowlniczych. | 2 |
T-W-4 | Trwałość przechowalnicza owoców podstawowych gtunków roślin sadowniczych, zalecane warunki i technologie ich przechowywania.- chłodnie z atmosferą normalną i KA, innowacyjne KA, pozbiorcze traktowanie owoców. | 4 |
T-W-5 | Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA, magazyny do przechowywania żywnosci przetworzonej. Zasady załadunku obiektów przechowalniczych i ustawiania opakowań oraz przygotowania do obrotu po okresie przechowywania. | 2 |
T-W-6 | Podział i charakterystyka opakowań do przechowywania i transportu surowców i produktów przetworzonych; systemy pakowania, pakowanie MAP, CAP, opakowania aktywne, inteligentne, paletowe systemy workowe, system bag in box. Wymagania stawiane nowoczesnym opakowaniom. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie sprawozdań/analiz | 5 |
A-A-3 | czytanie zalecanej literatury | 2 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćw. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykł. i ćw. |
M-3 | samodzielne lub zespołowe wykonanie poleconych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań/analiz |
S-4 | Ocena formująca: zaangażowanie w dyskusję |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C40_W01 Student ma wiedzę z zakresu warunków i technologii przechowywania winogron, innych owoców podstawowych gatunków roślin sadowniczych oraz przetworów owocowych, a także opakowań jednostkowych i przeznaczonych do przechowywania oraz transportu owoców i przetworów owocowych. | UWW_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C40_U01 student zna uwarunkowania techniczne i technologiczne konieczne do spełnienia w celu zorganizowania procesu przechowywania owoców i przetworów owocowych | UWW_1A_U10 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
UWW_1A_C40_U02 student zna wymagania i potrafi ocenić jakość owoców przeznaczonych do przechowywania, a także zanalizować i ocenic zmiany zachodzące w owocach i przetworach owocowych w czasie przechowywania. | UWW_1A_U12 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-3 | S-2, S-3 |
UWW_1A_C40_U03 student potrafi przygotować sprawozdanie związane z analizą zmian zachodzących w przechowywanych owocach i przetworach owocowych. | UWW_1A_U13 | — | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
UWW_1A_C40_U04 Sudent potrafi przeprowadzić po kierunkiem opiekuna naukowego proste doświadczenie przechowalnicze, prawidłowo je zinterpretować i wyciagnąć wnioski | UWW_1A_U14 | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C40_K01 Student potrafi krytycznie ocenić skutki prowadzenia działalności przechowalniczej surowców i przetworów owocowych | UWW_1A_K01 | — | — | C-5 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-4 |
UWW_1A_C40_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy i jej najbardziej aktualnych aspektów w rozwiązywaniu problemów dotyczących branży przechowalniczej, w tym podejmowaniu właściwych decyzji odnośnie warunków i metod przechowywania | UWW_1A_K02 | — | — | C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C40_W01 Student ma wiedzę z zakresu warunków i technologii przechowywania winogron, innych owoców podstawowych gatunków roślin sadowniczych oraz przetworów owocowych, a także opakowań jednostkowych i przeznaczonych do przechowywania oraz transportu owoców i przetworów owocowych. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawowa wiedzę w podanym obszarze zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C40_U01 student zna uwarunkowania techniczne i technologiczne konieczne do spełnienia w celu zorganizowania procesu przechowywania owoców i przetworów owocowych | 2,0 | |
3,0 | student w dostatecznym stopniu zna uwarunkowania techniczne i technologiczne, niezbędne w celu zorganizowania procesu przechowywania owoców i przetworów owocowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C40_U02 student zna wymagania i potrafi ocenić jakość owoców przeznaczonych do przechowywania, a także zanalizować i ocenic zmiany zachodzące w owocach i przetworach owocowych w czasie przechowywania. | 2,0 | |
3,0 | student dostatecznie zna wymagania jakościowe dla owoców i sposoby ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C40_U03 student potrafi przygotować sprawozdanie związane z analizą zmian zachodzących w przechowywanych owocach i przetworach owocowych. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w dostatecznym stopniu zanalizować zmiany zachodzące w przechowywanych owocach i przetworach owocowych oraz zinterpretować ich przyczyny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C40_U04 Sudent potrafi przeprowadzić po kierunkiem opiekuna naukowego proste doświadczenie przechowalnicze, prawidłowo je zinterpretować i wyciagnąć wnioski | 2,0 | |
3,0 | student w dostatecznym stopniu potrafi zinterpretować wyniki doświadczenia przechowalniczego i wyciągnąć odpowiednie wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C40_K01 Student potrafi krytycznie ocenić skutki prowadzenia działalności przechowalniczej surowców i przetworów owocowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić skutki prowadzonej działalności przechowalniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C40_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy i jej najbardziej aktualnych aspektów w rozwiązywaniu problemów dotyczących branży przechowalniczej, w tym podejmowaniu właściwych decyzji odnośnie warunków i metod przechowywania | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość odnośnie znaczenia wiedzy w rowiązywaniu problemów występujących w przechowalnictwie owoców i przetworów owocowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zin M. (red.), Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008
- Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003
- Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wyd. ART Olsztyn, Olsztyn, 2003