Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanizacja prac w winnicy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizacja prac w winnicy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy i wymagań winorośli uzyskane na zajęciach z botaniki, warzywnictwa i sadownictwa oraz podstaw techniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie wiedzy i umiejętności związanych z nowoczesnymi technologiami w produkcji ogrodniczej, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji winogron |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjne ciągników i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami i narzędziami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjnych narzędzi uprawowych stosowanych w przygotowaniu plantacji pod sadzenie winorośli. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjnych sadzarek wykorzystywanych do zakładania plantacji winorośli. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjnych maszyn służących do wysiewu nawozów i chemicznej ochrony plantacji. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjnych mechanicznych zespołów roboczych maszyn i narzędzi służących do mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych plantacji winorośli oraz urządzenia wspomagające pielęgnację mechaniczną (napędy narzędzi, podesty, narzędzia usuwające itp.). Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru winogron Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów eksploatacyjnych maszyn i urządzeń wspomagających zbiór winogron. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami i narzędziami napędzanymi od WOM wykorzystywanymi przy zakładaniu i użytkowaniu plantacji winorośli. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, sadzenia, pielęgnacji mechanicznej, ochrony roślin i zbioru winorośli. Klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi wykorzystywanych w uprawie roli. Mechanizacja zbioru winogron oraz maszyn wspomagające zbiór winogron. Podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w technologii w uprawie winorośli. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda aktywizująca |
M-2 | Prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielne przygotowanie prezentacji związanych z maszynami, narzędziami i urządzeniami technicznymi stosowanymi w produkcji ogrodniczej, a w szczególności wykorzystywanych w mechanizacji prac w winnicy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z prezentacji obejmującej ćwiczenia. Ocena z przedstawionej prezentacji na ćwiczeniach, obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający umiejętność wykorzystania wiadomości związanych z budową, eksploatacją i regulacją urządzeń technicznych stosowanych na plantacjach winogron. System punktowy: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C20_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych wykorzystywanych na plantacjach winorośli | UWW_1A_W16, UWW_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic. Student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania metod i technologii uprawy w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia. Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego i winnicy pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce | UWW_1A_U09, UWW_1A_U08, UWW_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C20_K01 Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C20_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych wykorzystywanych na plantacjach winorośli | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe wiadomości z zakresu budowy i maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych wykorzystywanych w winnicach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic. Student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania metod i technologii uprawy w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia. Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego i winnicy pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedę w zakresie eksploatacji urządzń technicznych stosowanych na plantacjach winogron | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C20_K01 Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bichta H., Bieganowski F., Maszynoznawstwo ogrodnicze, Wydawnictwo AR, Lublin, 1999
- Bieganowski J., Kowalczuk J., Mechanizacja ogrodnictwa, WSiP S.A., Warszawa, 1999
- Kowalczuk J., Bieganowski F., Mechanizacja ogrodnictwa cz.1 i cz. 2, WSiP S.A., Warszawa, 2000
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2012, Wyd. II
- Kuczewski J., Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Warszawa, 1992
- Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, Wyd.AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- atr ekspress (aktualności techniki rolniczej), czasopismo
- Przegląd techniki rolniczej i leśnej, czasopismo
- Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna, czasopismo
- top agrar polska, czasopismo