Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Entomologia stosowana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia stosowana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu systematyki, morfologii i antamomii zwierząt bezkręgowych i kręgowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych szkodników zagrażających uprawom winorośli oraz innym, wybranym uprawom sadowniczym, ze szczególnym uwzględnieniem ich systematyki, cech rozpoznawczych, cykli życiowych oraz szkodliwości |
C-2 | zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami, podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie winorośli i innych, wybranych roślin sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka grup szkodników winorośli oraz wybranych roślin sadowniczych o szczególnym znaczeniu gospodarczym. | 3 |
T-A-2 | Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka poszczególnych grup szkodników winorośli oraz wybranych roślin sadowniczych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania. | 4 |
T-L-2 | Diagnostyka gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. | 1 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie, konserwacja i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym w uprawach winorośli oraz w innych, wybranych uprawach sadowniczych. | 7 |
T-W-2 | Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka. | 4 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku oraz dynamikę populacji. | 4 |
T-W-4 | Organizmy pożyteczne jako czynniki biologicznego zwalczania szkodników winorośli i innych wybranych roślin sadowniczych. | 4 |
T-W-5 | Metody zwalczania szkodników winorośli oraz wybranych roślin sadowniczych. Prognozowanie pojawu szkodników.Terminy lustracji i progi zagrożenia. Bezpieczeństwo owadów zapylających i entomofauny pożytecznej. | 6 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | zapoznanie z literaturą przedmiotową | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | zapoznanie z literaturą przedmiotową | 9 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń | 5 |
24 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | praca własna z kluczem entomologicznym | 6 |
A-T-3 | przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu | 5 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | zapoznanie z literaturą przedmiotową | 5 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia materiału z wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C21_W01 Posiada wiedzę na temat najważniejszych grup szkodników, ich wpływu na zdrowotność roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka oraz zna i rozumie rolę organizmów pożytecznych towarzyszących szkodnikom. | UWW_1A_W10, UWW_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C21_U01 Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i ocenić wpływ szkodników na stan zdrowotny roślin oraz określić rolę szkodliwych i pożytecznych organizmów na środowisko i gospodarkę człowieka oraz podjąć działania ochronne | UWW_1A_U04, UWW_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-T-1, T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C21_K01 ma świadomość konieczności odpowiedniego wykorzystania wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście najważniejszych grup szkodników roślin i organizmów pożytecznych im towarzyszących oraz ich roli w środowisku | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C21_W01 Posiada wiedzę na temat najważniejszych grup szkodników, ich wpływu na zdrowotność roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka oraz zna i rozumie rolę organizmów pożytecznych towarzyszących szkodnikom. | 2,0 | |
3,0 | student posiada wiedzę na temat znaczenia szkodników w uprawach winorośli oraz innych, wybranych roślin sadowniczych. Wymienia metody ochrony zalecane w ochronie winoroślin przed szkodnikami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C21_U01 Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i ocenić wpływ szkodników na stan zdrowotny roślin oraz określić rolę szkodliwych i pożytecznych organizmów na środowisko i gospodarkę człowieka oraz podjąć działania ochronne | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje najważniejsze grupy szkodników winorośli oraz innych, wybranych roślin sadowniczych. Diagnozuje organizmy pożyteczne oraz potrafi ocenić ich rolę w ochronie roślin przed szkonikami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C21_K01 ma świadomość konieczności odpowiedniego wykorzystania wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście najważniejszych grup szkodników roślin i organizmów pożytecznych im towarzyszących oraz ich roli w środowisku | 2,0 | |
3,0 | diagnostyka najwazniejszych grup szkodników upraw sadowniczych i winorośli; znajomość podstawowych metody ochrony roślin przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna, PWRiL, Poznań, 2009
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Poznań, 2010
- Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Akademia Rolnicza w Poznaniu, Poznań, 2002
Literatura dodatkowa
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (Ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984
- J. Lisek (red.), Metodyka integrowanej ochrony winorośli, Instytut Ogrodnictwa, Skierniewice, 2015
- Grabowski M., Wiech K., Ochrona roślin sadowniczych, Działkowiec, Warszawa, 2003