Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Gospodarka nawozowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Gospodarka nawozowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,40zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, mikrobiologii i gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki i działania nowych nawozów oraz praktykowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu i gospodarstwie rolnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe.4
4
zajęcia terenowe
T-T-1Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe.4
4
wykłady
T-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciacj4
A-A-2konsultacje6
A-A-3samokształcenie15
25
zajęcia terenowe
A-T-1udział w zajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie15
25
wykłady
A-W-1udział w zajęciach6
A-W-2konsultacje4
A-W-3samokształcenie15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_W01
Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych
ROSUR_10-_W05C-1T-W-1, T-A-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_U01
Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie w uprawach rolniczych
ROSUR_10-_U03, ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U07C-1T-W-1, T-A-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_K01
Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów nawozowych upraw rolniczych oraz świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko
ROSUR_10-_K01, ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K02C-1T-W-1, T-A-1, T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_W01
Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_U01
Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie w uprawach rolniczych
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie roslin uprawach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-6_K01
Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów nawozowych upraw rolniczych oraz świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko
2,0
3,0Jest świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. II, PWRiL, Poznań, Poznań, 2008
  2. S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL Warszawa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Ustawy dot. nawożenia, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe.4
4

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie.6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciacj4
A-A-2konsultacje6
A-A-3samokształcenie15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1udział w zajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach6
A-W-2konsultacje4
A-W-3samokształcenie15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-6_W01Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W05Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych, ogrodniczych, stosowanych technologii i nawożenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki i działania nowych nawozów oraz praktykowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu i gospodarstwie rolnym.
Treści programoweT-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie.
T-A-1Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe.
T-T-1Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu stosowania technologii i nawożenia upraw rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-6_U01Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie w uprawach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U03Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych oraz wybranych roślin ogrodniczych i ocenić ich uwarunkowania ekonomiczne
ROSUR_10-_U06Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych i biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROSUR_10-_U07Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki i działania nowych nawozów oraz praktykowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu i gospodarstwie rolnym.
Treści programoweT-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie.
T-A-1Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe.
T-T-1Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać i stosować racjonalne nawożenie roslin uprawach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-6_K01Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów nawozowych upraw rolniczych oraz świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk rolniczych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności
ROSUR_10-_K03Rozumie konieczność dostosowania elementów działalności rolniczej do zmiennych warunków środowiskowych, gospodarczych i do obowiązujących przepisów
ROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki i działania nowych nawozów oraz praktykowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu i gospodarstwie rolnym.
Treści programoweT-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej. Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych. Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagających uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej, komunalnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin. Bilans substancji organicznej w glebie.
T-A-1Projektowanie nawożenia gleb i roślin w zmianowaniu oraz w gospodarstwie rolnym. Komputerowe doradztwo nawozowe.
T-T-1Wartość wizualna roslin rolniczych oraz ocena obiawów zaopatrzenia i niedostatku roślin rolniczych w składniki nawozowe.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadom wpływu stosowanego nawożenia na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0