Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne maszyny i urządzenia rolnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne maszyny i urządzenia rolnicze | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana ogólna znajomość z zakresu maszynoznawstwa rolniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rozwiązań konstrukcyjnych nowoczesnych maszyn rolniczych oraz wybranych metod oceny ich pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary wybranych wskaźników oceny pracy maszyn i narzędzi do uprawy gleby. Pomiary wybranych wskaźników oceny pracy maszyn do siewu nasion. Pomiary wybranych wskaźników oceny pracy maszyn do nawożenia i pielęgnacji upraw. | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie z budową i zasadą działania nowoczesnych maszyn rolniczych w warunkach terenowych | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etapy rozwoju rolnictwa a rozwój konstrukcji maszyn i urządzeń rolniczych. Rozwiązania techniczne zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracy. Nowoczesne rozwiązania techniczne chroniące glebę przed nadmiernym ugniataniem. Rozwiązania techniczne zmniejszające szkodliwe emisje do atmosfery. Rozwiązania techniczne ograniczające przemieszczanie środków ochrony roślin i nawozów poza obręb uprawy. Dostosowanie konstrukcji maszyn do nowoczesnych systemów uprawy roli. Rozwiązania techniczne zwiększające wydajność pracy. Rozwiązania techniczne zwiększające jakość wykonywania zabiegów. Aktualne kierunki rozwoju konstrukcji maszyn i urządzeń rolniczych, w tym roboty i systemy autonomiczne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Konsultacje | 4 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - test |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D08_W01 posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej w odniesieniu do wiadomości o wykorzystaniu i działaniu nowoczesnych maszyn i narzędzi stosowanych w rolnictwie | ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D08_U01 posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej wybranych rozwiązań technicznych, sprzyjajacych: ochronie srodowiska, poprawie jakości zabiegów i warunkom pracy oraz efektywności ekonomicznej | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D08_K01 ma świadomość znaczenia nowoczesnych rozwiązań technicznych stosowanych w rolnictwie dla ochrony, kształtowania stanu środowiska naturalnego i ich roli w rozwoju przedsiębiorczości | ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D08_W01 posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej w odniesieniu do wiadomości o wykorzystaniu i działaniu nowoczesnych maszyn i narzędzi stosowanych w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną orientację o nowoczesnych rozwiązaniach technicznych stosowanych w maszynach rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D08_U01 posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej wybranych rozwiązań technicznych, sprzyjajacych: ochronie srodowiska, poprawie jakości zabiegów i warunkom pracy oraz efektywności ekonomicznej | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaproponować zastosowanie wybranego rozwiązania technicznego do określonej sytuacji z zakresu praktyki rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D08_K01 ma świadomość znaczenia nowoczesnych rozwiązań technicznych stosowanych w rolnictwie dla ochrony, kształtowania stanu środowiska naturalnego i ich roli w rozwoju przedsiębiorczości | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia stosowania omawianych na zajęciach rozwiazań technicznych, co przejawia się uczęszczaniem na zajęcia i aktywnego w nich uczestnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dreszer K., Pawłowski T., Szczepaniak J., Szymanek M., Tanaś W., Maszyny rolnicze, PIMR, Poznań, 2008
- Ekielski A., Wesołowski K., Systemy agrotroniczne, Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Toruń, 2019
Literatura dodatkowa
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza, UP Poznań, Poznań, 2012