Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna uprawa roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 12 1,50,25zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,50,25zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, użytkowania maszyn i urządzeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów.
C-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
C-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne).3
T-A-2Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodrczo gatunków roślin rolniczych.3
T-A-3Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujace i ozime, trwałe)2
T-A-4Ocena materiału siewnego2
T-A-5Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.2
12
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.3
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego (czystości, wigoru nasion), obliczanie ilości wysiewu.2
T-L-3Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin.4
9
wykłady
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tentencje zmian. Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo polskie na tle ronictwa w Unii Europejskiej.2
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki.2
T-W-3Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska.1
T-W-4Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.1
T-W-5Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.2
T-W-6Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.3
T-W-7Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.2
T-W-8Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.2
T-W-9Ekologia i biologia chwastów -szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.3
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).3
T-W-11Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.2
T-W-12Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.2
T-W-13Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.2
T-W-14Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.1
T-W-15Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3studiowanie zalecanej literatury8
A-A-4konsultacje przedmiotowe4
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie zalecanej literatury6
A-L-3opracowywanie projetu10
A-L-4konsultacje przedmiotowe6
A-L-5Przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych.8
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach55
A-W-2kosultacje przedmiotowe2
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C131_W01
Student ma podstwową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko.
ROL_1A_W10C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C131_U01
Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby.
ROL_1A_U03, ROL_1A_U04C-3, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-7, T-W-9M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C131_K01
Posiadana wiedza daje studentowi świadomość w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działaność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz stan środowiska przyrodniczego jak również na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-3, C-1, C-2T-A-5, T-L-3, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-14, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C131_W01
Student ma podstwową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko.
2,0
3,0Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C131_U01
Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby.
2,0
3,0Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, nie umie prwidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C131_K01
Posiadana wiedza daje studentowi świadomość w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działaność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz stan środowiska przyrodniczego jak również na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii.
2,0
3,0Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starczewski J. (red.), Uprawa roli i roślin, Akademia Podlaska, Warszawa, 2008, tom1, tom2
  2. Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roslinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  3. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008
  4. Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  5. Błażewicz-Woźniak M., Kęsik T., Konopiński M., Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Dzienia S., Współczesne systemy uprwy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  3. Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
  4. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus Poznań, Poznań, 1997
  5. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok), IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne).3
T-A-2Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodrczo gatunków roślin rolniczych.3
T-A-3Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujace i ozime, trwałe)2
T-A-4Ocena materiału siewnego2
T-A-5Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.3
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego (czystości, wigoru nasion), obliczanie ilości wysiewu.2
T-L-3Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin.4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tentencje zmian. Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo polskie na tle ronictwa w Unii Europejskiej.2
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki.2
T-W-3Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska.1
T-W-4Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.1
T-W-5Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.2
T-W-6Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.3
T-W-7Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.2
T-W-8Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.2
T-W-9Ekologia i biologia chwastów -szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.3
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).3
T-W-11Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.2
T-W-12Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.2
T-W-13Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.2
T-W-14Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.1
T-W-15Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny).2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-3studiowanie zalecanej literatury8
A-A-4konsultacje przedmiotowe4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie zalecanej literatury6
A-L-3opracowywanie projetu10
A-L-4konsultacje przedmiotowe6
A-L-5Przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych.8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach55
A-W-2kosultacje przedmiotowe2
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C131_W01Student ma podstwową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów.
C-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
Treści programoweT-A-5Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne).
T-L-2Oznaczanie wartości materiału siewnego (czystości, wigoru nasion), obliczanie ilości wysiewu.
T-L-3Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.
T-W-6Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).
T-W-8Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tentencje zmian. Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo polskie na tle ronictwa w Unii Europejskiej.
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki.
T-W-15Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny).
T-W-12Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.
T-W-11Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.
T-W-4Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.
T-W-5Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.
T-W-3Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska.
T-W-13Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.
T-W-14Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.
T-W-7Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C131_U01Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.
C-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
Treści programoweT-A-2Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodrczo gatunków roślin rolniczych.
T-A-3Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujace i ozime, trwałe)
T-A-5Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne).
T-L-3Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin.
T-L-1Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych.
T-W-6Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).
T-W-8Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.
T-W-15Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny).
T-W-12Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.
T-W-11Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.
T-W-5Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.
T-W-3Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska.
T-W-13Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych.
T-W-14Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.
T-W-7Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-9Ekologia i biologia chwastów -szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, nie umie prwidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C131_K01Posiadana wiedza daje studentowi świadomość w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działaność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz stan środowiska przyrodniczego jak również na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego.
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów.
C-2Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej.
Treści programoweT-A-5Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania.
T-L-3Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin.
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna).
T-W-8Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych.
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tentencje zmian. Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo polskie na tle ronictwa w Unii Europejskiej.
T-W-2Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki.
T-W-15Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny).
T-W-12Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa.
T-W-11Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół.
T-W-4Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej.
T-W-5Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby.
T-W-3Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska.
T-W-14Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska.
T-W-7Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0