Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna uprawa roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, użytkowania maszyn i urządzeń. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów. |
C-2 | Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej. |
C-3 | Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne). | 3 |
T-A-2 | Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodrczo gatunków roślin rolniczych. | 3 |
T-A-3 | Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujace i ozime, trwałe) | 2 |
T-A-4 | Ocena materiału siewnego | 2 |
T-A-5 | Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania. | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych. | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie wartości materiału siewnego (czystości, wigoru nasion), obliczanie ilości wysiewu. | 2 |
T-L-3 | Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tentencje zmian. Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo polskie na tle ronictwa w Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki. | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska. | 1 |
T-W-4 | Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej. | 1 |
T-W-5 | Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby. | 2 |
T-W-6 | Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych. | 3 |
T-W-7 | Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli. | 2 |
T-W-8 | Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych. | 2 |
T-W-9 | Ekologia i biologia chwastów -szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby. | 3 |
T-W-10 | Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna). | 3 |
T-W-11 | Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół. | 2 |
T-W-12 | Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa. | 2 |
T-W-13 | Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych. | 2 |
T-W-14 | Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska. | 1 |
T-W-15 | Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych | 13 |
A-A-3 | studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-A-4 | konsultacje przedmiotowe | 4 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studiowanie zalecanej literatury | 6 |
A-L-3 | opracowywanie projetu | 10 |
A-L-4 | konsultacje przedmiotowe | 6 |
A-L-5 | Przygotownie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 55 |
A-W-2 | kosultacje przedmiotowe | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C131_W01 Student ma podstwową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko. | ROL_1A_W10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C131_U01 Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby. | ROL_1A_U03, ROL_1A_U04 | — | — | C-3, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C131_K01 Posiadana wiedza daje studentowi świadomość w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działaność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz stan środowiska przyrodniczego jak również na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-5, T-L-3, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-14, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C131_W01 Student ma podstwową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli, pielegnacji i zbioru roślin oraz ich wpływu na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C131_U01 Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, nie umie prwidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C131_K01 Posiadana wiedza daje studentowi świadomość w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działaność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz stan środowiska przyrodniczego jak również na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starczewski J. (red.), Uprawa roli i roślin, Akademia Podlaska, Warszawa, 2008, tom1, tom2
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roslinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008
- Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
- Błażewicz-Woźniak M., Kęsik T., Konopiński M., Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, 2014
Literatura dodatkowa
- Dzienia S., Współczesne systemy uprwy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
- Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus Poznań, Poznań, 1997
- Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok), IOR Poznań, Poznań, 2012