Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Współczesne systemy uprawy roli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne systemy uprawy roli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych, maszyn i urządzeń rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny2
T-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.1
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.1
T-W-2Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.1
T-W-3Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.1
T-W-4Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia.Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.2
T-W-5Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-6Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do dyskusji i wykonywanych zadań na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-3konsultacje przedmiotowe4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach8
A-W-4samodzielne studiowanie treści programowych wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-2_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
ROL_1A_W10C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-2_U01
Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
ROL_1A_U03C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-2_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-2_U01
Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
2,0
3,0Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w jednym ze stosowanych systemów uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych pod co najmniej dwa gatunki roslin rolniczych i warzywnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
  3. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  4. Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  5. Niewiadomski B., Podstawy agrotechniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Woźnica Z. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny2
T-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.1
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.1
T-W-2Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.1
T-W-3Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.1
T-W-4Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia.Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.2
T-W-5Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-6Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do dyskusji i wykonywanych zadań na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-3konsultacje przedmiotowe4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach8
A-W-4samodzielne studiowanie treści programowych wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-2_W01Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
Treści programoweT-W-2Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-4Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia.Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-6Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
T-W-5Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-3Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-2_U01Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w jednym ze stosowanych systemów uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych pod co najmniej dwa gatunki roslin rolniczych i warzywnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-2_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
C-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
Treści programoweT-W-2Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-4Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia.Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-6Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
T-W-5Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-3Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5
4,0
4,5
5,0