Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Rośliny ozdobne w życiu człowieka | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne w życiu człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii i systematyce roślin wyższych, geografia roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w obyczajach, kulturze i sztuce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Krajowe rośliny ozdobne w kulturze, religii i obyczajach | 4 |
T-A-2 | Współczesna rola roślin ozdobnych | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne. | 5 |
T-W-2 | Roślinność ozdobna lasów tropikalnych | 3 |
T-W-3 | Roślinność krajów sródziemnomorskich (makia, garig, frigana) | 2 |
T-W-4 | Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych - półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga | 4 |
T-W-6 | Ozdobne rosliny wodne i błotne - pochodzenie i zastosowanie | 4 |
T-W-7 | Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych. | 2 |
T-W-8 | Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata | 5 |
T-W-9 | Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu na kolekcjach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca kontrolna |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R1_W01 Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych | OG_1A_W23, OG_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
OG_1A_O08-R1_W02 Wskazuje miejsce występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych | OG_1A_W23, OG_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
OG_1A_O08-R1_W03 Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce | OG_1A_W23, OG_1A_W20 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-9, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R1_U01 Umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w nawiązaniu do pochodzenia | OG_1A_U03, OG_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O08-R1_K01 Jest zorientowany w zagrożeniach wynikających z nadmiernej eksploatacji roślin ze stanowisk naturalnych | OG_1A_K04, OG_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R1_W01 Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych | 2,0 | student nie zna roślinności typowej dla stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych |
3,0 | student charakteryzuje roślinność typową dla najważniejszych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych | |
3,5 | student umie scharakteryzować roślinność typową dla wszystkich poznanych stref geograficzno roślinnych i państw roślinnych | |
4,0 | student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki dla wszystkich poznanych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych | |
4,5 | student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki roślin ozdobnych, w tym gatunki zagrożone we wszystkich poznanych strefach geograficzno-roślinnych i państwach roślinnych | |
5,0 | student ma kompleksową wiedzę na temat znajomości zbiorowisk roślinnych i najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych we wszystkich strefach geograficzno-roślinnych i państwach roślinnych oraz zna przystosowania roślin do życia w ekstremalnych warunkach. | |
OG_1A_O08-R1_W02 Wskazuje miejsce występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych | 2,0 | student nie zna miejsc występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych |
3,0 | student wskazuje miejsca wystepowania najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych | |
3,5 | student wskazuje miejsca wystepowania w naturze najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych | |
4,0 | student wskazuje i charakteryzuje miejsca występowania najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych i omawia ich charakter wzrostu | |
4,5 | student identyfikuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych i ich miejsca naturalnego występowania oraz wiąże warunki występowania z charakterem wzrostu roślin. | |
5,0 | student ma kompleksową wiedzę na temat pochodzenia wszystkich poznanych i ważnych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych, opisuje charakter wzrostu roślin i powiązania z warunkami siedliskowymi | |
OG_1A_O08-R1_W03 Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce | 2,0 | student nie zna roślin ozdobnych mających zastosowanie w obyczajach, religiach , architekturze i sztuce |
3,0 | student charakteryzuje rośliny ozdobne mające zastosowanie w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce | |
3,5 | student charakteryzuje poznane rodzaje roślin ozdobnych wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce | |
4,0 | student dobrze charakteryzuje poznane gatunki roślin ozdobnych mające zastosowanie w obyczajach, kulturze, architekturze i sztuce | |
4,5 | student ma wiedzę w zastosowaniu poznanych gatunków roślin ozdobnych w obyczajach, kulturze, architekturze i sztuce, w odniesieniu do epok historycznych | |
5,0 | student ma kompleksową wiedzę na temat znaczenia i wykorzystania poznanych gatunków roślin ozdobnych w różnych dziedzinach życia, w odniesieniu do epok historycznych i społeczności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R1_U01 Umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w nawiązaniu do pochodzenia | 2,0 | student nie umie nakreślić wymagań roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia |
3,0 | student umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia | |
3,5 | student umie nakreślić wymagania grup roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia | |
4,0 | student umie nakreślić wymagania najważniejszych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia | |
4,5 | student umie prawidłowo określić wymagania poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i uzasadnić je. | |
5,0 | student ma kompleksowe umiejetności określania i interpretowania wymagań poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i stanowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O08-R1_K01 Jest zorientowany w zagrożeniach wynikających z nadmiernej eksploatacji roślin ze stanowisk naturalnych | 2,0 | student nie jest zorientowany w zagrożeniach płynących z działalności człowieka w środowisku naturalnym |
3,0 | student jest zoirientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku działalności człowieka | |
3,5 | student jest zorientowany i świadomy wszystkich zagrożeń wynikających z działalności człowieka w środowisku naturalnym | |
4,0 | student jest uświadomiony i zorientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku eksploatacji gatunków roślin ozdobnych ze stanowisk naturalnych | |
4,5 | student bardzo dobrze orientuje się i jest świadomy bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji i niszczenia zbiorowisk roślinnych w tym poznanych gatunków roślin ozdobnych | |
5,0 | student jest doskonale zorientowany i ma świadomość bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji stanowisk naturalnych, ma zdolność do wskazania efektów przyczynowo-skutkowych i metod przeciwdziałania |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela., Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Podbielkowski B., Roślinność kuli ziemskiej, WSiP, 1975
- Podbielkowski B., Geografia roślin, WSiP, 1991
- Podbielkowski B., Fitogeografia części świata cz. I i II, 2002
- Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin, Cyklady, Warszawa, 2001
- Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958
Literatura dodatkowa
- Heitz H., Palmy, Wiedza i Życie, 2003
- Hewitt, Kaktusy i inne sukulenty, Wiedza i Życie, 1999
- Kornaś J., Medwecka Kornaś A., Geografia roślin, PWN, 2002
- Kubala T., Kusibab T., Szlachetko D.L., Orchidee – amatorska uprawa storczyków, Multico, 2004
- Lisowski S., Świat roślinny tropików, 1996
- Meyers N., Wilgotne lasy równikowe, National Geographic, 2001
- Nowak B., Schulz B., Atlas owoców egzotycznych, Horyzont, 2002
- Podbielkowski B., Atlas roślin użytkowych, 2013
- Ridsdale C., White J., Usher C., Drzewa, Dorling Kindersley, 2006
- Rohwer J., G., Atlas roślin tropikalnych, Horyzont, 2002