Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Hortiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hortiterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji na stresy środowiskowe oraz fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ozdobnych w hortiterapii.
C-2Zapoznanie z możliwościami wykorzystania roślin sadowniczych i owoców w hortiterapii.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w hortiterapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola ogrodów zimowych w hortiterapii.2
T-A-2Dekoracje roślinne w hortiterapii.3
T-A-3Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców.5
T-A-4Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii.3
T-A-5Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw.2
15
wykłady
T-W-1Rośliny doniczkowe w hortiterapii.3
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin zielnych w terapii ogrodniczej.2
T-W-3Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii.5
T-W-4Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-H_W01
Zna gatunki roślin ozdobnych, warzywnych, sadowniczych ioraz leczniczych stosowanych w hortiterapii
OG_1A_W23, OG_1A_W20, OG_1A_W22C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-H_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem.
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-H_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
OG_1A_K04, OG_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-H_W01
Zna gatunki roślin ozdobnych, warzywnych, sadowniczych ioraz leczniczych stosowanych w hortiterapii
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki roślin ozdobnych i sadowniczych staosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-H_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem.
2,0
3,0Student dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-H_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin SA, Warszawa, 2011
  3. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2007
  5. Kołodzej B., Uprawa ziół, PWRiL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją B. Płoszaj-Witkowskiej, Hortiterapia, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
  2. Praca zbiorowa pod redakcją B. Płoszaj-Witkowskiej, Hortiterapia - terapia wspomagająca rechabilitację dzieci i dorosłych, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2016
  3. Panacea, leki ziołowe (kwartalnik), Labofarm, Starogard Gdański

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola ogrodów zimowych w hortiterapii.2
T-A-2Dekoracje roślinne w hortiterapii.3
T-A-3Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców.5
T-A-4Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii.3
T-A-5Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny doniczkowe w hortiterapii.3
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin zielnych w terapii ogrodniczej.2
T-W-3Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii.5
T-W-4Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O07-H_W01Zna gatunki roślin ozdobnych, warzywnych, sadowniczych ioraz leczniczych stosowanych w hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ozdobnych w hortiterapii.
C-2Zapoznanie z możliwościami wykorzystania roślin sadowniczych i owoców w hortiterapii.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w hortiterapii.
Treści programoweT-W-1Rośliny doniczkowe w hortiterapii.
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin zielnych w terapii ogrodniczej.
T-W-3Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii.
T-A-3Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców.
T-A-4Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii.
T-A-5Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe gatunki roślin ozdobnych i sadowniczych staosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O07-H_U01Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ozdobnych w hortiterapii.
C-2Zapoznanie z możliwościami wykorzystania roślin sadowniczych i owoców w hortiterapii.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w hortiterapii.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.
T-W-3Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii.
T-A-1Rola ogrodów zimowych w hortiterapii.
T-A-2Dekoracje roślinne w hortiterapii.
T-A-3Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców.
T-A-4Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii.
T-A-5Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O07-H_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wykorzystaniem roślin ozdobnych w hortiterapii.
C-2Zapoznanie z możliwościami wykorzystania roślin sadowniczych i owoców w hortiterapii.
C-3Zapoznanie studenta z możliwością wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w hortiterapii.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie roślin leczniczych i warzywnych w hortiterapii.
T-W-1Rośliny doniczkowe w hortiterapii.
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie ozdobnych roślin zielnych w terapii ogrodniczej.
T-W-3Rola i znaczenie drzew i krzewów owocowych w hortiterapii.
T-A-1Rola ogrodów zimowych w hortiterapii.
T-A-2Dekoracje roślinne w hortiterapii.
T-A-3Wartość terapeutyczna, walory odżywcze i prozdrowotne owoców.
T-A-4Znaczenie roślin zielarskich w hortiterapii.
T-A-5Znaczenie terapeutyczne, wartość odżywcza i prozdrowotna warzyw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0