Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z historii sztuki i historii powszechnej nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki. |
C-2 | Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki. |
C-3 | Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki. |
C-4 | Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt. | 1 |
T-W-2 | Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu | 1 |
T-W-3 | Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska. | 1 |
T-W-4 | Gotyk. | 1 |
T-W-5 | Renesans. | 1 |
T-W-6 | Barok i rokoko. | 1 |
T-W-7 | Neoklasycyzm i Romantyzm. | 1 |
T-W-8 | Realizm i akademizm. | 1 |
T-W-9 | Impresjonizm i postimpresjonizm. | 1 |
T-W-10 | Secesja, symbolizm i modernizm. | 1 |
T-W-11 | Ekspresjonizm i kubizm. | 1 |
T-W-12 | Surrealizm. | 1 |
T-W-13 | Sztuka II połowy XX wieku. | 1 |
T-W-14 | Konstruktywizm i Postmodernizm. | 1 |
T-W-15 | Sztuka nowych mediów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-H_W01 Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne | OG_1A_W21 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-H_U01 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | OG_1A_U16 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A09-H_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_A09-H_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_A09-H_K03 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | OG_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_A09-H_K04 Student rozumie sztukę, a szczególnie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | — | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_A09-H_K05 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | — | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-H_W01 Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne | 2,0 | Student nie zna dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych, nie posiada wiedzy pozwalającej w najprostszy sposób wykazać ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu. |
3,0 | Student zna tylko wybrane dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, ale nie posiada wiedzy pozwalającej na swobodne wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu. | |
3,5 | Student zna większość dawnych i wspólczesnych tendencji i konwencji stylkowych i posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu. | |
4,0 | Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych stylów w sztuce. Posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie znaczenia większości z nich w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowań kulturowych i filozoficznych kształtujących architekturę i architekturę krajobrazu. | |
4,5 | Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych styli w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu. | |
5,0 | Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-H_U01 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. |
3,0 | Student potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki. | |
3,5 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. | |
4,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki wybrane dzieło sztuki. | |
4,5 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych. | |
5,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi efektownie wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach. Potrafi swobodnie scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych. Potrafi przeprowadzić polemikę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A09-H_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. | 2,0 | Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. |
3,0 | Student jest zdolny do zauważania podstawowych związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. | |
3,5 | Student jest zdolny do zauważania większości związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Posiada potrzebę kontaktu z dziełem sztuki. | |
4,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. | |
4,5 | Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Zauważa związek pomiędzy kontaktem z dziełem a procesem myślenia twórczego. | |
5,0 | Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, również współczesną - intermedialną i interaktywną. Potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Docenia znaczenie i wpływ dzieł sztuki na proces myślenia twórczego. | |
OG_1A_A09-H_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, nie potrafi jej ocenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. |
3,0 | Student jest wrażliwy na najważniejsze przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu. | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, chętnie uczestniczy w wystawach i ekspozycjach. | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, dyskutować o jej miejscu i znaczeniu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką. | |
OG_1A_A09-H_K03 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | 2,0 | Student nie ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, nie dostrzega i nie rozumie jej powiązań z czasem w jakim powstaje. Nie dostrzega związków sztuki z architekturą. |
3,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale nie potrafi jej powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega tylko wybrane związki sztuki z architekturą. | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, potrafi ją powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega również związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
5,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu, potrafi nawiązać polemikę. | |
OG_1A_A09-H_K04 Student rozumie sztukę, a szczególnie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie sztuki i architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
3,0 | Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście tylko wybranych uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
3,5 | Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście większości uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,0 | Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,5 | Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować. | |
5,0 | Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować i wykorzystywać do budowania własnej postawy twórczej. | |
OG_1A_A09-H_K05 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | |
3,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Posiada potrzebę samodzielnego poszukiwania wiedzy. | |
4,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie. | |
5,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać liczne przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa, prowadzić polemikę. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie. |
Literatura podstawowa
- Anda Rotenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, SENTOR Wydawnictwo Piotra Marciszuka, Warszawa, 2005
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, wydanie siódme
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1977
- Terry Eagleton, Iluzje postmodernizmu, Spacja, Warszawa, 1998
- Krystyna Zwolińska, Mała historia sztuki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995