Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypadki przy pracy. Wybrane metody badania przyczyn. Studium wybranych przypadków: postępowanie podczas badania wypadków - praca w zespołach. Ocena ryzyka zawodowego związana z pracą wykonywaną na wybranych stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia- wybrane elementy. Praca w zespołach, referat.4
4
wykłady
T-W-1Przyczyny stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników. Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Choroby zawodowe, czynniki szkodliwe dla zdrowia wystepujące w środowisku pracy oraz profilatyka chorób zawodowych. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków, profilaktyka wypadkowa.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo4
A-A-2przygotowanie referatów: opracowania oceny ryzyka dla danego stanowiska pracy20
A-A-3studiowanie literatury naukowej i czaspoism branżowych6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3konsultacje3
A-W-4studiowanie literatury z podanego zakresu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja
M-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A02_W01
Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
OG_1A_W17C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A02_U01
Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
OG_1A_U13C-1T-A-1M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A02_K01
Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
OG_1A_K04, OG_1A_K06C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A02_W01
Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
2,0
3,0Student zna krajowe regulacje prawne dotyczące bhp na poziomie dobrym, natomiast wiedza na temat zagrożeń występujących w środowisku pracy, jak i metod oceny ryzyka zawodowego jest na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A02_U01
Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
2,0
3,0Student potrafi identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia występujące w środowisku pracy (związanej z kierunkiem kształcenia) oraz proponować działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A02_K01
Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
2,0
3,0Student ma świadomość kluczowej roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym człowieka (potrafi zdefiniować podstawowe składowe profilaktyki wypadkowej i chorób zawodowych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szlązak J., Szlązak N., Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wyd. AGH, Kraków, 2012
  2. Bukała W., Cieszkowski T., Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego., WSiP, Warszawa, 2015
  3. Cieszkowski T., Wypadki przy pracy oraz choroby zawodowe, WSiP, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Dudarski G. (red.), Techniczne i społeczne aspekty bezpieczeństwa pracy i ergonomii, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2014
  2. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2016
  3. Kozela R. (redaktor naczelny), ATEST ogólnopolskie czasopismo, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT, Warszawa, 2014-2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypadki przy pracy. Wybrane metody badania przyczyn. Studium wybranych przypadków: postępowanie podczas badania wypadków - praca w zespołach. Ocena ryzyka zawodowego związana z pracą wykonywaną na wybranych stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia- wybrane elementy. Praca w zespołach, referat.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników. Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Choroby zawodowe, czynniki szkodliwe dla zdrowia wystepujące w środowisku pracy oraz profilatyka chorób zawodowych. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków, profilaktyka wypadkowa.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo4
A-A-2przygotowanie referatów: opracowania oceny ryzyka dla danego stanowiska pracy20
A-A-3studiowanie literatury naukowej i czaspoism branżowych6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3konsultacje3
A-W-4studiowanie literatury z podanego zakresu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A02_W01Student pozna regulacje prawne odnosnie ochrony pracy w Polsce, zagrożenia występujące w środowisku pracy i metody oceny ryzyka zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W17student ma elementarną wiedzę w zakresie regulacji prawnych, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki zabiegów agrotechnicznych stosowanych w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-W-1Przyczyny stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników. Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Choroby zawodowe, czynniki szkodliwe dla zdrowia wystepujące w środowisku pracy oraz profilatyka chorób zawodowych. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków, profilaktyka wypadkowa.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna krajowe regulacje prawne dotyczące bhp na poziomie dobrym, natomiast wiedza na temat zagrożeń występujących w środowisku pracy, jak i metod oceny ryzyka zawodowego jest na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A02_U01Student zdobędzie umiejętność definiowania obowiązków i praw pracownika w kontekście przepisów prawnych, umiejętność analizowania zagrożeń środowiska pracy (potencjalnych, związanych z kierunkiem kształcenia), szacowania ryzyka zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-A-1Wypadki przy pracy. Wybrane metody badania przyczyn. Studium wybranych przypadków: postępowanie podczas badania wypadków - praca w zespołach. Ocena ryzyka zawodowego związana z pracą wykonywaną na wybranych stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia- wybrane elementy. Praca w zespołach, referat.
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty
M-2metoda aktywizująca - dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi identyfikować czynniki szkodliwe dla zdrowia występujące w środowisku pracy (związanej z kierunkiem kształcenia) oraz proponować działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A02_K01Student uświadomi sobie istotność roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym, zarówno na szczeblu pracownik, jak i kierownik. Potraktuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w procesie pracy jako priorytet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznanie z regulacjami prawnymi systemu ochrony pracy w Polsce, szczególnie odnośnie obowiazków i praw pracowniczych. Nabycie umiejętności definiowania podstawowych zagrożeń w środowisku pracy oraz przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego. Uświadomienie praktycznej roli stosowania profilaktyki wypadkowej.
Treści programoweT-A-1Wypadki przy pracy. Wybrane metody badania przyczyn. Studium wybranych przypadków: postępowanie podczas badania wypadków - praca w zespołach. Ocena ryzyka zawodowego związana z pracą wykonywaną na wybranych stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia- wybrane elementy. Praca w zespołach, referat.
T-W-1Przyczyny stosowania profilaktyki bhp w przestrzeni życia publicznego, podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. System ochrony pracy w Polsce, w tym obowiązki pracodawcy oraz obowiązki i prawa pracowników. Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Choroby zawodowe, czynniki szkodliwe dla zdrowia wystepujące w środowisku pracy oraz profilatyka chorób zawodowych. Wypadki przy pracy, procedura postępowania podczas badania wypadków, profilaktyka wypadkowa.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-3metoda aktywizująca - studium przypadków, praca w grupach,referaty
M-2metoda aktywizująca - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie, referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość kluczowej roli profilaktyki bhp w życiu zawodowym człowieka (potrafi zdefiniować podstawowe składowe profilaktyki wypadkowej i chorób zawodowych).
3,5
4,0
4,5
5,0