Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii nieorganicznej, podstawy gleboznawstwa,podstawy fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych |
C-2 | Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych |
C-3 | Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi |
C-4 | Umiejętność wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania próbek gleby, podłoży , ziem ogrodniczych oraz z hydroponik. | 2 |
T-A-2 | Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie. | 2 |
T-A-3 | Zasada metody oznaczenia zawartości ogólnej makroskładników w podłożach metodą Nowosielskiego. Oznaczanie fosforu metodą Egnera-Rihma. | 1 |
T-A-4 | Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie odżywiania roślin. Podstwawowe prawa o nawozach i nawozeniu. Liczby graniczne, klasy zasobości gleb w makro- i mikroskładniki. | 2 |
T-W-2 | Gleba i podłoża jako środowisko odżywcze i źródło skałdników pokarmowych dla roślin (diagnostyka gleb). | 2 |
T-W-3 | Metody pobierania próbek roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. O | 2 |
T-W-4 | Zasady stosowania i przechowywania nawozów jednio i wieloskładnikowych stosowanych w ogrodnictwie. Nawozy o spowoilnionym działaniu. | 2 |
T-W-5 | Wartość nawozowa nawozów nautalnych, organicznych i organiczno-mineralnych stosowanych w uprawie roslin. | 2 |
T-W-6 | Technika nawożenia wybranych roślin ogrodniczych w uprawie polowej | 2 |
T-W-7 | Efektywność i opłacalność nawożenia roślin ogrodnicznych. | 2 |
T-W-8 | Pisemen zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
A-A-4 | Samodzielen studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu | 2 |
A-W-3 | samodzielene przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do kolokwium | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów) |
M-3 | Metody praktyczne: demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków. |
M-4 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_W01 Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. | OG_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_U01 Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów | OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-5, M-3, M-4, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-1 | M-2, M-1, M-4 | S-2 |
OG_1A_O01-D_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | OG_1A_K06 | — | — | C-3, C-2 | T-A-4, T-A-2 | M-2, M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_W01 Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_U01 Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O01-D_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych. Diagnostyka potrzeb nawozowych., Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, II
- A. Domagała-Świątkiewicz, Najważniejsze nawożenie, Działkowiec, Warszawa, 2004
- J. Stojanowska, Opracowanie zaleceń nawozowych w ogrodnictwie, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- 5. M. Czekalski, Liściaste krzewy ozdobne, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2006, II
- 7. H. Chmiel, Uprawa roślin ozdobnych, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2003, I
- 8. W. Sady, Nawożenie warzyw polowych, Wyd. Plantpress sp.z.o.o., Kraków, 2003, I
Literatura dodatkowa
- E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007, I