Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 9 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
C-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
C-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję ogrodniczą
C-4Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza i opadów atmosferycznych2
T-A-57. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-68. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Studiowanie literatury.26
A-W-3Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
OG_1A_W02C-3T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
OG_1A_U05, OG_1A_U01, OG_1A_U09C-2T-A-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OG_1A_K04, OG_1A_K05, OG_1A_K01C-1T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B06_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
  3. Koźmiński C., Michalska B, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  3. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
  4. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  5. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza i opadów atmosferycznych2
T-A-57. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-68. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Opracowania graficzne8
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Studiowanie literatury.26
A-W-3Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B06_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję ogrodniczą
Treści programoweT-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B06_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
Treści programoweT-A-57. Ocena stopnia zagrożenia roślin ogrodniczych różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B06_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych
Treści programoweT-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-3Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów z zakresu ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0