Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, roślin ozdobnych
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roslin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-2Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-3Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-4Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach). Dobór roślin.2
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury4
6
wykłady
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.2
T-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni2
T-W-3Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-4Zasady prawidłowego doboru roślin2
T-W-5Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-6Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwiów5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach,12
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-Z_W01
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
OG_1A_W15, OG_1A_W20C-4, C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-Z_U01
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
OG_1A_U03, OG_1A_U08, OG_1A_U09C-4, C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O06-Z_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
OG_1A_K05, OG_1A_K01C-4, C-3, C-1T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-Z_W01
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-Z_U01
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
2,0
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O06-Z_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
2,0
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  2. Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
  3. Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  4. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  2. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach). Dobór roślin.2
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.2
T-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni2
T-W-3Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-4Zasady prawidłowego doboru roślin2
T-W-5Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni2
T-W-6Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwiów5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach,12
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O06-Z_W01Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
C-3Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-2Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
Treści programoweT-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.
T-W-4Zasady prawidłowego doboru roślin
T-W-5Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni
T-W-6Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach). Dobór roślin.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O06-Z_U01Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
C-3Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-1Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-2Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
Treści programoweT-W-4Zasady prawidłowego doboru roślin
T-W-5Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni
T-W-6Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów
T-W-3Podstawy projektowania terenów zieleni. Fenologiczne aspekty projektowania terenów zieleni
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach). Dobór roślin.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O06-Z_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
C-3Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-1Elementy zagospodarowania terenów zieleni
Treści programoweT-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu (praca w zespołach). Dobór roślin.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5
4,0
4,5
5,0