Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 3 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.1
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
3
laboratoria
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.1
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.1
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.1
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.1
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.1
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.4
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.2
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.2
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-A-4konsultacje7
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium14
A-L-3konsultacje10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie i zaliczenie treści programowych17
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz z użyciem sprzętu optycznego
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_W10, OG_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-6S-1
OG_1A_C13_W02
charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_W10, OG_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-6S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_U01
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_U04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
OG_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3S-3
OG_1A_C13_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_W02
charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_U01
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki wybranych upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania oraz wskazać metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  3. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998
  4. Instytut Ochrony Roślin - PIB, Zalecenia ochrony roślin, IOR-PIB, Poznań, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.1
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.1
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.1
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.1
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.1
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.4
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.2
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.2
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.4
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-A-4konsultacje7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium14
A-L-3konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie i zaliczenie treści programowych17
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C13_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C13_W02charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C13_U01potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz z użyciem sprzętu optycznego
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki wybranych upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania oraz wskazać metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C13_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C13_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0