Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Metody analizy chemicznej w OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy chemicznej w OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki i chemii na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze składem chemicznym paliw oraz podstawowymi metodami analizy tego składu z uwzględnieniem badań wybranych właściwości użytkowych paliw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza chemiczna tłuszczów. Oznaczanie wskaźników trwałości olejów | 3 |
T-L-2 | Metody chromatograficzne w analizie chemicznej w OZE. Wyznaczanie wspólczynnika podziału | 2 |
T-L-3 | Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforu w bioetanolu | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie wilgotności analitycznej i częci lotnych biomasy | 2 |
T-L-5 | Badanie popiołu - oznaczanie pH i zawartości chlorków | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie zawartości wybranych metali w biomasie metodą ASA | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek paliw stałych, ciekłych i gazowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. Walidacja metod. | 2 |
T-W-2 | Metody analizy składu elementarnego biomasy | 2 |
T-W-3 | Metody analizy składu chemicznego olejów i tłuszczów oraz jego wpływ na produkcję biodiesla. Metody oceny trwałosci biodiesla. | 2 |
T-W-4 | Analiza chemiczna surowców do produkcji bioeatnolu i biogazu w procesie ich wstępnej obróbki. | 2 |
T-W-5 | Analiza elementarna i badania laboratoryjne właściwości emisyjnych biopaliw | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do cwiczeń | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doswiadczn i przygotowanie sprawozdań | 10 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów doświadczeń i analiz chemicznych oraz opracowanie wyników. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu badań wykonanych na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C06_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | OZE_2A_W09, OZE_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C06_U01 Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | OZE_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C06_K01 Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska. | OZE_2A_K02, OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C06_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | 2,0 | |
3,0 | Student posiada częściową wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | |
4,0 | Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz wiedzę ogólną o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | |
4,5 | Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz ą o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE | |
5,0 | Ma szeroką wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C06_U01 Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | 2,0 | |
3,0 | Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, rzadko interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | |
3,5 | Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | |
4,0 | Student zazwyczaj potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | |
4,5 | Student potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE | |
5,0 | Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C06_K01 Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Studen jest częsciowo świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska. | |
3,5 | Studen w więszości przypadków jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska | |
4,0 | Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska | |
4,5 | Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma zazwyczaj potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska | |
5,0 | Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska. |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa, 2011
- Karol Barcewicz, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii wody, paliw i smarów, Akademia Morska w Gdyni, 2008
Literatura dodatkowa
- Polskie normy