Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,46egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy techniki cieplnej
W-3Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.2
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.2
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.3
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.3
10
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne.4
T-L-2Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej ogniwa fotowoltaiczne.4
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
10
wykłady
T-W-1Energia słońca.2
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.2
T-W-3Kolektory cieczowe i powietrzne.2
T-W-4Instalacje kolektorów słonecznych.2
T-W-5Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych.3
T-W-6Charakterystyka pracy i elementy budowy instalacji fotowoltaicznej.2
T-W-7Wybrane właściwości fotoogniw. Obszary i przykłady zastosowań ogniw fotowoltaicznych.3
T-W-8Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych.2
T-W-9Elektrownie słoneczne.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń9
A-L-3Konsultacje związanie z korygowaniem sprawozdań10
A-L-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań. Pisemne zaliczenie z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C10_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
OZE_1A_W12C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C10_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
OZE_1A_U14C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C10_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
OZE_1A_K01C-1, C-2T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C10_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych.
3,0Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,0Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,5Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
5,0Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C10_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
2,0Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej.
3,0Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
3,5Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,0Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
5,0Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C10_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
2,0Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
5,0Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Mateusz Ilba, Energetyka słoneczna : nasłonecznienie i praktyczna efektywność mikroinstalacji fotowoltaicznych na terenie Polski, CeDeWu, 2022
  2. Zygmunt Katolik, Wykorzystanie energii słonecznej (OZE) : panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, pompy ciepła., POLCEN Sp. z o.o., 2021, Wydanie I
  3. Jastrzębska G., Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie., WKŁ, Warszawa, 2013
  4. Góralczyk I., Tytko R., Urządzenia, instalacje fotowoltaiczne i elektryczne, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013
  5. Wacławek M., Rodziewicz T, Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2014, Wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Oleszczuk W., Kolektory słoneczne i fotoogniwa w Twoim domu, WKŁ, Warszawa, 2012
  2. Nowicki M., Nadchodzi era słońca, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.2
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.2
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.3
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne.4
T-L-2Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej ogniwa fotowoltaiczne.4
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energia słońca.2
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.2
T-W-3Kolektory cieczowe i powietrzne.2
T-W-4Instalacje kolektorów słonecznych.2
T-W-5Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych.3
T-W-6Charakterystyka pracy i elementy budowy instalacji fotowoltaicznej.2
T-W-7Wybrane właściwości fotoogniw. Obszary i przykłady zastosowań ogniw fotowoltaicznych.3
T-W-8Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych.2
T-W-9Elektrownie słoneczne.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń9
A-L-3Konsultacje związanie z korygowaniem sprawozdań10
A-L-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C10_W01Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-W-3Kolektory cieczowe i powietrzne.
T-W-1Energia słońca.
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.
T-W-8Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych.
T-W-5Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych.
T-W-4Instalacje kolektorów słonecznych.
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.
T-L-1Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne.
T-L-2Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej ogniwa fotowoltaiczne.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań. Pisemne zaliczenie z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych.
3,0Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,0Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,5Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
5,0Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C10_U01Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-W-3Kolektory cieczowe i powietrzne.
T-W-1Energia słońca.
T-W-6Charakterystyka pracy i elementy budowy instalacji fotowoltaicznej.
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.
T-W-8Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych.
T-W-5Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych.
T-W-7Wybrane właściwości fotoogniw. Obszary i przykłady zastosowań ogniw fotowoltaicznych.
T-W-9Elektrownie słoneczne.
T-W-4Instalacje kolektorów słonecznych.
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.
T-L-1Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań. Pisemne zaliczenie z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej.
3,0Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
3,5Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,0Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
5,0Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C10_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań. Pisemne zaliczenie z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
5,0Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.