Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej. |
W-2 | 2. Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych |
C-2 | Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej |
C-3 | Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów |
C-4 | Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka pracy naukowej. Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce. Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych | 11 |
11 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 11 |
A-W-2 | Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych | 11 |
A-W-3 | Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków) |
M-2 | Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie zadanych tematów oraz prac seminaryjnych |
M-3 | Wykorzystanie programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości zadanych tematów oraz prac seminaryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Test pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_W01 posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE. | OZE_2A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_U01 ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów | OZE_2A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_K01 Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE | OZE_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OZE_2A_OZE2ANB01_K02 Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | OZE_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_2A_OZE2ANB01_K03 Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska | OZE_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OZE_2A_OZE2ANB01_K04 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | OZE_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OZE_2A_OZE2ANB01_K05 Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | OZE_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_W01 posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_U01 ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANB01_K01 Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE | 2,0 | |
3,0 | Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w obszarze OZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_OZE2ANB01_K02 Jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | 2,0 | |
3,0 | Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakreesie OZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_OZE2ANB01_K03 Ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Posiada ograniczoną podstawową wiedzę dotycząca prowadzenia badań oraz analizy oceny uzyskanych wyników w zakresie ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_OZE2ANB01_K04 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_OZE2ANB01_K05 Bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiotu, co międzyn innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
- Pytkowski W, Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, książka
- Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka
Literatura dodatkowa
- Pabis St., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985, książka