Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Audyt energetyczny obiektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Audyt energetyczny obiektów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 0,80,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL7 6 0,40,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat znaczenia energii dla społeczeństwa, umiejętność myślenia analitycznego i rozwiązywania prostych zadań technicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
C-3Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych.
C-4Kształtowanie umiejetności zastosowania pomiarów termowizyjnych i kontaktowych w ocenie wybranych parametrów jakościowych obiektów i maetriałów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.4
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.2
T-A-3Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.3
9
laboratoria
T-L-1Badania przenikalności cieplnej wybranych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych.2
T-L-2Określanie wartości parametrów fizycznych materiałow termoizolacyjnych.2
T-L-3Zastosowanie obrazowania termowizyjnego w ocenie jakości prac termoizloacyjnych budynków.2
T-L-4Badanie przenikalności cieplnej przegórd zewnetrznych z zastosowaniem pomiarów termowizyjnych i kontaktowych.3
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).2
T-W-2Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.2
T-W-3Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.2
T-W-4Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.9
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych.13
24
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.9
A-L-2Opracowanie sprawozdań.3
12
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.8
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów.7
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
OZE_1A_W15C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_U01
Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku. Potrafi wykonać i przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli w celu określenia cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych oraz potrafi dokonać określenia paramatrów fizycznych materiałow budowlanych na podstawie ich pomiarów laboratoryjnych.
OZE_1A_U16C-2, C-4T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C33_K01
Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. Przedstawia przygotowane w dostatecznym stopniu sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_U01
Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku. Potrafi wykonać i przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli w celu określenia cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych oraz potrafi dokonać określenia paramatrów fizycznych materiałow budowlanych na podstawie ich pomiarów laboratoryjnych.
2,0
3,0Studen opanował w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się danymi techniczno-użytkowymi oraz narzedziami analitycznymi do wykonywania audytu enegetycznego obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C33_K01
Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. Przedstawia przygotowane w dostatecznym stopniu sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J, Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  2. Kurtz K., Gawin D., Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych., Prywatna Szkoła Businessu, Administracji i Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
  3. Termomodernizacja budynku., Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. 4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2008
  2. 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielna całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, 2008
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.4
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.2
T-A-3Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.3
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania przenikalności cieplnej wybranych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych.2
T-L-2Określanie wartości parametrów fizycznych materiałow termoizolacyjnych.2
T-L-3Zastosowanie obrazowania termowizyjnego w ocenie jakości prac termoizloacyjnych budynków.2
T-L-4Badanie przenikalności cieplnej przegórd zewnetrznych z zastosowaniem pomiarów termowizyjnych i kontaktowych.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).2
T-W-2Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.2
T-W-3Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.2
T-W-4Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.9
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych.13
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.9
A-L-2Opracowanie sprawozdań.3
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.8
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów.7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C33_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacja oraz audytu energetycznego obiektów, obejmującą wymagania cieplne, wymianę ciepła w ogrzewanych obiektach budowlanych, obliczanie zapotrzebowania na ciepło, systemy ogrzewania, wymagania człowieka odnośnie stanu powietrza w obiektach budowlanych, aerodynamikę przepływu powietrza w pomieszczeniach, systemy wentylacji i klimatyzacji oraz podstawy prawne certyfikacji energetycznej budynków i jej przydatność, ocenę ochrony cieplnej istniejących budynków, pomiary termowizyjne, konsekwencje złej ochrony cieplnej budynków, przydatną do: 1) rozumienia procesów występujących przy ogrzewaniu, wentylacji i klimatyzacji, 2) eksploatacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, 3) wykonania pomiarów termowizyjnych obiektów;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).
T-W-2Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.
T-W-3Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.
T-W-4Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C33_U01Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku. Potrafi wykonać i przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli w celu określenia cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych oraz potrafi dokonać określenia paramatrów fizycznych materiałow budowlanych na podstawie ich pomiarów laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U16potrafi eksploatować instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne, przeprowadzać analizę instalacji grzewczej z uwzględnieniem aspektów klimatycznych i wentylacji budynku oraz możliwości zamiany istniejących źródeł ciepła na przyjazne środowisku, a także dokonywać oceny stosowanych systemów docieplania ścian zewnętrznych, w tym wykonywać pomiary termowizyjne;
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
C-4Kształtowanie umiejetności zastosowania pomiarów termowizyjnych i kontaktowych w ocenie wybranych parametrów jakościowych obiektów i maetriałów budowlanych.
Treści programoweT-W-4Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.
T-A-3Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.
T-L-1Badania przenikalności cieplnej wybranych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych.
T-L-2Określanie wartości parametrów fizycznych materiałow termoizolacyjnych.
T-L-3Zastosowanie obrazowania termowizyjnego w ocenie jakości prac termoizloacyjnych budynków.
T-L-4Badanie przenikalności cieplnej przegórd zewnetrznych z zastosowaniem pomiarów termowizyjnych i kontaktowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen opanował w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się danymi techniczno-użytkowymi oraz narzedziami analitycznymi do wykonywania audytu enegetycznego obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C33_K01Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. Przedstawia przygotowane w dostatecznym stopniu sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
C-3Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-2Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.
T-W-3Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0